Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 738 ggr
Magi-cat
4/11/18, 10:30 AM

Kulturgiganter får nytt hem i KB:s Arken

Kungliga Bibliotekets arkiv är en verklig guldgruva. Här finns en stor samling efter personer som har haft betydelse för svenskt kulturliv och kulturhistoria.

Numera blir allmänhetens tillgänglighet till arkiven väsentligt utökad sedan katalogtjänsten Arken startats!
"I Arken är det enkelt att söka utifrån kriterier som namn, institution, ämnesord, geografisk plats och handlingstyp."

En del av dokumenten finns redan i digitaliserad form, t.ex Fredrika Bremers skissböcker.
Det digitaliserade materialet kommer att successivt öka.

"Två av KB:s personarkiv, som nu är sökbara i Arken, har utnämnts till Världsminne av Unesco: Dag Hammarskjölds samling och Astrid Lindgrens arkiv. Utmärkelsen ges till arkiv, museer eller dokument som anses ha ett värde för hela mänskligheten."

"Nu får Dag Hammarskjöld, Astrid Lindgren, Birgit Nilsson, Tomas Tranströmer, Selma Lagerlöf och andra kulturgiganter ett nytt hem på nätet. Med Kungliga bibliotekets (KB) nya katalogtjänst Arken blir det lättare att forska i bibliotekets personarkiv och enskilda arkiv."

https://www.kb.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2018-04-10-kulturgiganter-far-nytt-hem-i-kbs-katalogtjanst-arken.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
4/11/18, 11:15 AM
#1

Wow! Vad härligt och spännande. Tack för tips! 🌺

Magi-cat
4/11/18, 11:43 AM
#2

#1 Kul att du tyckte det! 🌺 Jag tyckte också det var en väldigt positiv nyhet!

Det är viktigt att arkivmaterial finns kvar och helst görs tillgängligt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: