Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1967 ggr
Magi-cat
2018-03-08 08:11

"Därför har Gudrun Sjödén fel"

Diskussionen började i tråden Gudrun Sjödén #70 och fortsätter här.

Den här artikeln var bra skriven, tycker jag och beskriver vad det handlar om. Inte att skylla sig själv utan hur pensionssystemet är uppbyggt på ett sätt som missgynnar kvinnor och lågavlönade, människor som gör livsviktiga jobb i samhället men som inte får en pension att leva på.

"Kvinnor som älskar sina jobb och tycker att det är viktigt att arbeta med människor har inte valt att det ska vara lågavlönat. För att inte tala om medelålders kvinnor som arbetar som förskolelärare eller undersköterskor och kanske har 15 år kvar till pensionen och inte ser hur de ska orka ända fram.

Det är då en del börjar fundera på att gå ner i tid. Inte för att gå hemma och lata sig, utan för att överhuvudtaget klara sig fram till målsnöret. Som en kvinna sa till mig en gång:

”Man vill ju jobba, man vill inte gå hem. Men man vill veta, att när man fyllt 65 att man fortfarande kommer att vara en fungerande människa.”"

"Det lönar sig mer att rita kläder som säljer internationellt än att arbeta på ålderdomshem."

https://www.etc.se/ledare/darfor-har-gudrun-sjoden-fel-om-fattiga-pensionarer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-03-08 17:49
#1

Marianne Lindberg De Geer har också ett och annat att säga.

https://www.expressen.se/kultur/vi-koper-det-inte-gudrun-sjoden/

"Gudrun Sjödén röstar borgerligt, har inget kollektivavtal och har aldrig varit feminist.

Marianne Lindberg De Geer tycker att det är dags för kulturtanterna att hitta en ny designguru."

"Att förhålla sig så blind inför klassamhällets ekologi är skrämmande. Att låta påskina att alla har samma förutsättningar gränsar till dumhet. "

"Hon har till och med nekat att underkasta sig en granskning av villkoren när organisationen Rena kläder frågat.

Det minsta man kan kräva är att hon kan lämna garantier för att de som tillverkar hennes kläder faktiskt får en lön som går att leva på. Att de har en anständig arbetsmiljö och har rätt att bilda fackföreningar."

"Mest besvikna är förstås Gudrun Sjödéns trogna kunder. De har trott att hon var en av dem."

[NeferNefer]
2018-03-08 17:50
#2

Ja, tills jag har blivit övertygad om att det inte förhåller sig på det viset som det framstår nu kommer jag att vägra bära, köpa eller ens kika på Gudrun Sjödéns kläder.

[NeferNefer]
2018-03-08 18:01
#3

Gudrun som chef är visst inte fullt så bra som hon själv påstår.

https://chef.se/chef-testar-gudrun-sjoeden/

"Det finns flera exempel på folk som har slutat för att efter några år komma tillbaka till arbetsplatsen. Samtidigt har personalomsättningen den senaste tiden varit hög och Medarbetare har blivit utarbetade och gått in i väggen.

»Det har hänt att personer har svimmat av utmattning på jobbet«, berättar fler än en anställd.
»Somliga har slutat utan att de ens har haft ett annat jobb att gå till. Det säger väl en hel del«, säger en som ser problemen.

Många vittnar om ett arbets­klimat med högt tempo och snabba vändningar.

»Det var ett otroligt pressat schema. Man hade ett ständigt jättestresspåslag. Samtidigt ligger det i arbetets karaktär att aldrig bli riktigt klar. Det finns alltid en nyans på någon tråd som man kan pilla lite mer med«, berättar en före detta anställd."

Magi-cat
2018-03-08 19:05
#4

Oj då. 😕

Där ser man.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-03-08 19:31
#5

Ja … jäkligt trist. För min del kan jag säga att det är en enorm besvikelse. Först för att jag inte hade trott det här om henne, och sen för att jag inte kan bära hennes kläder igen med rent samvete. Det funkar inte för mig.

Magi-cat
2018-03-08 19:41
#6

Samma här. vilket är jättetrist.

Många verkar reagera likadant. Det har heller inte kommit någon dementi, att hon blivit felciterad i artikeln eller så.
Ju mer jag tänker på det desto argare och mer besviken blir jag.

Det är väl så här det är i det kapitalistiska samhället. 😐 Ingen kommer undan. Det är bara gradskillnader mellan kapitalisterna.

Sjödén är förstås inte ensam om den där göra-andra-val (=skylla-sig-själv) -attityden.

"Vissa politiker säger det också rakt ut.

”Låg pensionen efter föräldraledighet, deltid och ett låglöneyrke. är det ojämställdhet? Gör andra val, få annat resultat”, skrev Ebba Busch Thor (KD) på Twitter för något år sedan."

https://www.etc.se/ledare/darfor-har-gudrun-sjoden-fel-om-fattiga-pensionarer

Så - det är bara att välja…

Själv väljer jag inte att titta på Sjödéns kläder hädanefter. Frågan är vilka det finns att välja på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-03-08 19:53
#7

Jag hoppas att Marimekko är vettiga …

Magi-cat
2018-03-08 20:12
#8

Där finns ett hopp…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-08 20:15
#9

Nu uttalar sig Sjödén på Gudrun Sjödén Scandinavia:

"Kära Gudrun-kunder!

Som familjeföretagare har jag alltid haft en nära och personlig kontakt med mina Medarbetare. Idag, när jag gick runt i mina Stockholmsbutiker för att förstå den hätska debatt, som vi fått möta på Facebook de senaste dagarna, så fick jag bara värme tillbaka från de mina: ”Hur känns det för dig Gudrun? Detta måste vara förfärligt att bli attackerad som du har blivit de senaste dagarna”. Men mina Medarbetare säger alla att det här klarar vi av. Vi är vana att ta emot alla sorts frågor, negativa som positiva.
Med denna nära kontakt mellan ’hög’ som ’låg’ så har vi tillsammans kommit fram till att vi kan prata o förhandla direkt med varandra. Vi behöver faktiskt inte gå via ett kollektiv-avtal!

Hälsningar Gudrun"

Ingen ursäkt eller så, alltså, ingen dementi, inget…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-03-08 20:36
#10

"Vi behöver faktiskt inte gå via ett kollektiv-avtal!"

Tack, det var bevis nog för mig. 😕Det känns hemskt, lite som att ens heta kärlek inte visar sig vara besvarad. Jag började äntligen se mig själv som en Gudrun Sjödénkulturtant, och så visar hon sig ha såna här tankar om mig och alla andra kvinnor i serviceyrken. Schysst. 

Det där med att inte behöva gå via kollektivavtal etc har vi hört förut från andra oseriösa arbetsgivare. Vi har hört det och vi har sett hur det går till på de ställena.

https://www.etc.se/ledare/helvete-frantzen-fixa-kollektivavtal

https://vasteras.etc.se/inrikes/inga-kollektivavtal-nya-cykelbuden

https://www.etc.se/ledare/alla-borde-lasa-douglas-schifters-sjalvmordsbrev

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/article11908326.ab

https://www.lr.se/lonerlagaravtal/avtal/omarbetsgivarensaknarkollektivavtal.4.58a756071261d5f869480005282.html

https://www.seko.se/branscher/post/bringcitymail/nyheter-x/2017/rast-och-paus/

Pyttelite
2018-03-08 21:14
#11

#9 Vad menar du att hon skulle dementera?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-08 21:24
#12

#11 Jag menar inte att hon "skulle" någonting utan konstaterar bara att det inte framkommer någon ursäkt eller förmildrande omständigheter öht. Istället blir det bara allt värre och tråkigare hela tiden. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-08 21:32
#13

Gudrun Sjödén är snart en 80-talist och då menar jag inte att hon är född på 80-talet utan att hon snart är 80 år. Hon har haft ett fantastiskt yrkesliv och har förmodligen jobbat skiten ur sig mer än en dag i sitt liv. Om jag förstår det hela rätt är hon ännu inte pensionär utan jobbar trots sin höga ålder.

Att ni nu har haft andra tankar om henne kan ju inte hon rå för. Hon och hennes man har byggt upp en rörelse under många år med fantastiska skapelser och design men har hon verkligen profilerat sig som en vänsterkvinna är det inte ni som lurat er själva?

Jag försvara inte Gudrun Sjödén för jag vet alldeles för lite om händelsen däremot säger jag som tidigare sluta att vara kvinnooffer denna kvinnans dag.

Var och en har ett stort ansvar för sin egna framtid oavsett könstillhörighet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-03-08 21:42
#14

#13 Vad har hennes ålder med någonting att göra? Kritiken gäller hennes uttalanden som svårligen kan tolkas som annat än nedvärderande av kvinnor som "gjort dåliga val", dvs slitit ut sig t.ex. i åldringsvården med låga löner, helt nödvändiga samhällsinsatser som värderas alldeles för dåligt. De borde hyllas, inte ses ner på som dåliga val.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-08 22:00
#15

Hennes ålder har med att göra att hon har sett mer och upplevt mer förändringar än vad många av er som kritiserar henne har gjort.

Sedan 1940-talet har det skett en hel del förändringar i samhället till det bättre.

Jag ser inte att hon nedvärderar kvinnor hon säger att man kan välja själv vilket man faktiskt kan till mycket stor del.

Man väljer inte att vara eller bli sjuk men man väljer vad man vill satsa på och den enskilde individen har en stor betydelse där.

Idag finns det mycket, mycket goda föräldraförsäkringar och det finns andra möjligheter som det inte ens fanns på 80-talet. 

Om kvinnor inte bara väljer "kvinnoyrken" så kommer det på sikt att gynna alla både kvinnor och män. 

Är inkomsten viktigare än intresse så låt bli att välj dessa yrken då.

Varför är Gudrun Sjödén så viktig för er? Ni är väl inte henne bara för att ni köpt hennes kläder? Hon måste väl ändå ha rätt till en åsikt även om den inte rimmar med era synpunkter vilket de flesta klargjort vid det här laget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-03-08 23:01
#16

#7, #8 Världen är inte alltid så vacker som man tror, men storblommiga tyger har dom. http://gamla.hbl.fi/kultur/2015-09-09/769585/marimekkos-morka-hemligheter


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-03-09 13:57
#17

Nu ska jag göra en bekännelse. Jag har varit och handlat hos Gudrun Sjödén idag.😃

Jag hörde en kund diskutera sociala medier med en ur personalen men tyvärr så uppfattade jag inte hela samtalet så att jag kan ge det rättvisa.

Det var i alla fall rabatt plus att man fick en halsduk på köpet angående internationella kvinnodagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-03-09 15:19
#18

#17 Det är säkert mycket diskussioner just nu. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
2018-03-10 06:51
#19

Håller med  #13  , Att ni nu har haft andra tankar om henne kan ju inte hon rå för. Hon och hennes man har byggt upp en rörelse under många år med fantastiska skapelser och design men har hon verkligen profilerat sig som en vänsterkvinna är det inte ni som lurat er själva?

Det är nog många som  känner sig lurade och besvikna.  Ser man på hemsidan och klädstilen så är där en bohemisk stil som lätt kan uppfattas att det stödjer vänsterfeminism och många  har kunnat identifiera sig med det.

Det är vanligt bland människor att ta sig en viss stil man vill visa utåt var man står men i såna här lägen ser vi att den enda man kan vara är sig själv inifrån och ut och inte lägga sån stor vikt vid var kläder kommer från snarare använda det som för sig känns rätt utan att se på andras.

Uttalandet är i allra högsta grad ogenomtänkt just för alla är vi olika och alla har inte orken, hälsa med mera att kämpa sig framåt så det där kunde hon gott ha besparat människor att läsa och tänkt längre innan sitt uttal.

Samtidigt som 13 skriver så har hon inte gått ut med att vara vänsterkvinna men många har föreställt sig den bilden och därför är det så viktigt att alltid gå sin egen väg utan att låta sig påverkas av en viss stil vilket vi nu ser kan bli en stor besvikelse. Att vara sig som man är då slipper man gå på såna här nitar med andra människor och det var det jag syftade på i den andra tråden med orden var rädda om er för det är aldrig trevligt att känna sig besviken och lurad.

# 16, Fy vilka fruktansvärda missförhållanden  :-(

Magi-cat
2018-03-10 07:45
#20

#19 Uttalandet är i allra högsta grad ogenomtänkt just för alla är vi olika och alla har inte orken, hälsa med mera att kämpa sig framåt så det där kunde hon gott ha besparat människor att läsa och tänkt längre innan sitt uttal.

Det är just det det gäller som många reagerat på, eftersom det faktiskt inte bara är att göra ett val och att uttalandet kan uppfattas om nedvärderande av alla som upprätthåller viktiga och nödvändiga samhällsfunktioner men som inte är lönade därefter. De hade inget val eller de gjorde ett val, som att jobba i åldringsvården, vilket vi alla är tacksamma för. Men visst ska de ha en vettig pension fast/för att de gjorde detta val!
Eller alla som inte just då hade möjlighet att göra på annat sätt eller var begränsade av hälsa eller annat.
Medan andra verkar mena att GS i princip har rätt, att vi alla har möjligheter att träffa andra val, något jag vill opponera mig mot..

Till frågan om att välja kläder…Vi ska inte inbilla oss annat än att vi alla är ledda och påverkade när det gäller kläder, av samhälle, av utbud, av livsstil etc förutom egna preferenser.
De som använder GS' kläder har naturligtvis gjort det för att de gillar stilen, kläderna och färgerna och ska inte ses ner på som några som rätt och slätt "låtit sig påverkas" och inte följt sin egen stil, en stil de gillar.
Precis som andra gör andra val, för att passa in eller för att de gillar en annan stil.

I övrigt bör vi absolut se på var kläderna kommer ifrån och försöka så gott det går att  göra kloka val. Men att det inte är lätt vet jag.

Återbruk och att sy själv är en möjlighet, men det räcker inte hela vägen. Men det kanske är en annan diskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-03-10 08:08
#21

Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig förknippat Gudruns kläder med politik utan enbart fina kläder med hög kvalitet.

Jag har inte varit så påläst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-03-10 08:27
#22

#21 Det ÄR fina kläder, speciella med hög kvalitet! Inte behöver man vara påläst eller förknippa sig med någon politiskt riktning för att gilla dem!

Det är väl bara nu det på sina håll blir som en känga åt vänsterfeminismen? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
2018-03-10 08:48
#23

#22 Det är väl bara nu det på sina håll blir som en känga åt vänsterfeminismen? Funderar

Så har jag inte uppfattat det,  däremot är min uppfattning att kängan riktas mot Gudrun för många känner sig besviken i föreställningen att hon är  vänsterfeminist .

Magi-cat
2018-03-10 09:10
#24

#23 Besvikelsen gäller uttalandet om egna val att bli fattig. Typ.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-10 09:13
#25

Angående GS' aktningsvärda ålder vill jag understryka att uttalanden som det nu aktuella inte har specifikt med ålder att göra.

”Låg pensionen efter föräldraledighet, deltid och ett låglöneyrke. är det ojämställdhet? Gör andra val, få annat resultat”, skrev Ebba Busch Thor (KD) på Twitter för något år sedan."

https://www.etc.se/ledare/darfor-har-gudrun-sjoden-fel-om-fattiga-pensionarer

Som vanligt alltså, kvinnor har valt fel och har sig själva att skylla. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-10 11:50
#26

Läste med förfäran kommentarsfälten på t.ex. FB, där många håller med om att kvinnor får skylla sig själva och att "nymarxister" och "vänsterfeminister"  hatar sanningar. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
2018-03-10 12:14
#27

#24 Besvikelsen gäller uttalandet om egna val att bli fattig. Typ.

Det kan jag ha full förståelse för samt att det är ett onödigt uttalande men det är hennes åsikt som hon får stå för.

Däremot tycker jag inte det ska påverka era val i att handla hennes kläder i all den tid ni tycks tycka om  dom och bara för ni använder hennes kollektion betyder det inte att ni står för hennes åsikter  tvärtom ni står för era och andra för sina.

Personligen faller jag inte för hennes kollektion men även om jag gjorde och oavsett GS åsikter skulle jag inte låta mig påverkas i val av vilka kläder jag vill bära,  ett sånt tänk begränsar och tänk om vi skulle behöva ta reda på allas åsikter för att se om vi kan köpa kläder mat och allt annat som vi är i behov av.

Ideal i all ära men vi måste  kunna leva utan såna begränsningar, kunna välja det vi tycker om oavsett en säljares åsikter  🙂

Annons:
Magi-cat
2018-03-10 17:58
#28

#27 Det är klart att det är hennes (och många andras, tydligen) åsikt och att hon (och alla andra) får hysa den, men en åsikt kan också få konsekvenser på andras handlande, i detta fall de känslor som förknippas med kläderna. Även känslor spelar in på de val vi gör när vi handlar, vilket är väl känt.

Nu tycker du själv en massa saker om vad som ska påverka oss och inte, men precis som GS och alla andra har rätt till sin åsikt har vi en uppfattning om vad som påverkar oss personligen i våra val. 🙂

Beträffande ideal och idealitet skulle det behövas mer ideologi i alla val vi gör, men det är en fråga som kanske för lite för långt just nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Monarkism]
2018-03-16 17:39
#29

Hur kan klädval påverka så stort så pass att det blir politiskt ?

Det här känns inte helt rent.

Konsekvenser finns just bland kulturtanter världen över och ni hindrar utvecklingen för andra som vill ta sig fram.

Pyttelite
2018-03-16 18:56
#30

#28 Så du menar att Gudrun Sjödén saknar ideologi i det hon gör? Hur kan du veta det utifrån ett uttalande som kan tolkas på lite olika sätt, illa om man vill det eller faktiskt att vi alla har en möjlighet i livet och vi alla har en egen stor påverkan til skillnad från invånare i andra länder.

Det finns också ganska lustiga kommentarer i denna tråd t ex vad det gäller arbetsmiljö.

Att Gudrun Sjödén anses för petig som arbetsgivare avseende sina produkter. Menar ni då att en designansvarig inte har rätt att vara det?

Hur tror ni att det fungerar på Volvo, Audi eller någon annan produktutvecklingsavdelning om en anställd får kritik för sin konstruktion - tror ni den hotar med att säga upp sig då? Och vad tror ni om resultatet?

Kommentaren ovan säger också att tryggheten i Sverige är stor eftersom man kan säga upp sig utan att ha ett nytt jobb.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-19 11:41
#31

Birger Schlaug har yttrat sin uppfattning om såväl "kulturtanter" som Gudrun Sjödéns blottläggande av hela tankefiguren att den som är fattig får lite skylla sig själv. Något som går igen i "jobbpolitik" och "arbetslinjen", vilket låter lite finare.
Det Gudrun Sjödén uttalat är inget mindre än dagspolitisk praxis i den sentida kapitalismens tidevarv.

Birger Schlaug:

"”Kulturtanter” har reagerat på Gudrun Sjödéns uttalande, det är ju kläder från hennes bolag som så många av dessa ärans kvinnor bär. I själva verket är varumärket Gudrun Sjödén ett sorts varumärke för många av de som fyller stolarna på författaraftnar och som upprätthåller samhällets air av kultur."

"Kulturtanter ska man inte leka med. Det kan bli glest med kunder i butikerna, rent av lite skamligt att gå in"

I nästa andetag påpekar Schalug att konsumentmakten å andra sidan inte är så stor som man tror och tar exemplet med Volkswagen och fusket som gick tämligen spårlöst förbi.

"Kanske insikten om att marknaden bygger på bluffar, skönmålningar och bedrägerier gjort oss mentalt förlamade, allt är ju ändå bara ett spel."

MEN - den här gången gäller det kulturens bärare, kulturtanterna, säger Schlaug! 😃

Kanske det för inte bara Gudrun Sjödén till skampålen, utan även den rödgröna regeringen? Men det är inte för sent att vända om…

https://www.etc.se/ledare/dags-att-vakna-upp-ur-manchesterdrommen

På många ställen insiktsfullt och rakt beskrivet av Schlaug. Frågan är vad det finns för rimliga alternativ att hoppas på, till både det ena och det andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Wolf Flame]
2018-03-20 18:06
#32

Hej på er 🙂

Nu har jag smygkikat lite och vi har setts förr som ni vet 😃

Jag måste få reagera lite i tråden eftersom jag själv bar Gudrun Sjödéns kläder för många många år sedan under en period av mitt liv eftersom dom då tilltalade mig men idag har jag en mer sofistikerad och affärsmässig stil som jag hade från början och som är min naturliga livsstil som jag är uppvuxen med.

På tiden med Gudrun så såg jag inget politiskt alls med kläder utan jag såg då en stil som för mig var spännande och lite utmanande eftersom jag kommer från ett borgerligt hem så blev det lite av en revolt att få vara annorlunda gentemot dom bekanta som jag har och gentemot min familj.

Det här blev ju inte riktigt bra för jag hamnade i ett fack, ett fack av vänsterfeminism som jag inte alls då förstod då eller ens kunde författa mig med men då var det spännande och nytt i hela mig.

Sen insåg jag att jag är jag med eller utan Gudruns kläder så är jag jag och jag gick vidare i livet och tog tillbaka min egen strikta stil som var jag och då först kunde jag utföra mitt arbete som människa.

Det var inte jag, jag fick spela en roll men nu är jag fri att säga som det är jag är höger och jag kan inte med Vänsterfeminism 

Kan ni förstå det ?

Magi-cat
2018-03-23 21:56
#33

#32 Synd att du går ur hela tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: