Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1967 ggr
Magi-cat
2018-03-08 08:11

"Därför har Gudrun Sjödén fel"

Diskussionen började i tråden Gudrun Sjödén #70 och fortsätter här.

Den här artikeln var bra skriven, tycker jag och beskriver vad det handlar om. Inte att skylla sig själv utan hur pensionssystemet är uppbyggt på ett sätt som missgynnar kvinnor och lågavlönade, människor som gör livsviktiga jobb i samhället men som inte får en pension att leva på.

"Kvinnor som älskar sina jobb och tycker att det är viktigt att arbeta med människor har inte valt att det ska vara lågavlönat. För att inte tala om medelålders kvinnor som arbetar som förskolelärare eller undersköterskor och kanske har 15 år kvar till pensionen och inte ser hur de ska orka ända fram.

Det är då en del börjar fundera på att gå ner i tid. Inte för att gå hemma och lata sig, utan för att överhuvudtaget klara sig fram till målsnöret. Som en kvinna sa till mig en gång:

”Man vill ju jobba, man vill inte gå hem. Men man vill veta, att när man fyllt 65 att man fortfarande kommer att vara en fungerande människa.”"

"Det lönar sig mer att rita kläder som säljer internationellt än att arbeta på ålderdomshem."

https://www.etc.se/ledare/darfor-har-gudrun-sjoden-fel-om-fattiga-pensionarer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-03-08 17:49
#1

Marianne Lindberg De Geer har också ett och annat att säga.

https://www.expressen.se/kultur/vi-koper-det-inte-gudrun-sjoden/

"Gudrun Sjödén röstar borgerligt, har inget kollektivavtal och har aldrig varit feminist.

Marianne Lindberg De Geer tycker att det är dags för kulturtanterna att hitta en ny designguru."

"Att förhålla sig så blind inför klassamhällets ekologi är skrämmande. Att låta påskina att alla har samma förutsättningar gränsar till dumhet. "