Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 361 ggr
Magi-cat
2018-03-07 08:36

"Sagotanten behövs mer än någonsin"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sveriges Författarförbund (SFF) riktar svidande kritik mot en rapport som ska ligga till grund för ett regeringsförslag angående en ny biblioteksstrategi. Denna utredning kommer att presentera sitt förslag våren 2019.

SFF har inte inbjudits att delta i referensgruppen, vilket de kritiserar.

SFF menar vidare att biblioteken idag styrs efter en New Public Management-modell och att sortimentet allt mer liknar de kommersiella bokhandlarnas. 

I enlighet med denna modell menar SFF att biblioteken sorterar bort nyskriven svensk litteratur, vilken upplevs som för "svår". För att förbättra lånestatistiken köper i stället biblioteken in mer kommersiell litteratur. 

SFF kritiserar också att "centrala värden" glöms bort i rapporten, såsom fördelarna med den fysiska boken och litteraturens konstnärliga värde.

De vänder sig också emot att "den traditionella sagotanten beskrivs som förlegad. ”Sagotanten behövs mer än någonsin”, skriver de."

https://www.svt.se/kultur/bok/forfattarforbundet-kritiserar-regeringens-utredning-sagotanten-behovs-mer-an-nagonsin?cmpid=del%3Afb%3A20180306%3Aforfattarforbundet-kritiserar-regeringens-utredning-sagotanten-behovs-mer-an-nagonsin%3Anyh%3Alp

Intressant med SFF:s invändningar.

Jag har inte läst rapporten, men håller med om att de "centrala värdena" är viktiga och att allas våra publika bibliotek och samlingspunkter INTE får styras av kommersiella intressen eller privatiseras, såsom hände med biblioteken i t.ex. Nacka.

"Sagotanten" är oändligt viktig, men jag undrar om ordet verkligen används i rapporten? Själva ordet var nog förlegat för väldigt länge sedan, även om det låter gulligt. Numera tror jag att sagoläsning och bokprat bedrivs i många former på bibliotek, skolor etc av utbildad personal. 

Vi får väl vänta och se vad utredningen kommer att lägga fram.

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-04-11 21:47
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: