Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1141 ggr
Magi-cat
2018-03-06 19:57

Angående valfrihet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-03-06 19:58
#1

Jag tyckte bilden passade bra efter diskussionen fr.o.m. #70 i Gudrun Sjödén-tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-06 20:04
#2

Fast visst har vi alla ett val? Vi lever i ett land med fri utbildning och många möjligheter till att välja yrkesutbildningar efter intresse och inte kön och till och med lön om man vill det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-03-06 20:09
#3

#2 Nej, det är inte så lätt. Det finns många grejer som gör att vissa har det svårare. Ickemän får utstå sexuella trakasserier, ickevita fåt utstå rasism, funkispersoner får utstå funkofobi, fattiga personer har svårare att få högre utbildning osv. Ska jag gissa att du är en vit heterosexuell cisman?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2018-03-06 20:13
#4

Vilka fattiga personer har svårare att få högre utbildning pga att de inte har råd att studera i vårt land? Vilka ickemän tvingas till ickemänjobb?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-03-06 20:16
#5

T.ex. personer som måste ta hand om en nära person som är sjuk??? Eller någon som inte har råd med mat på bordet, tak över huvudet? Jag har jobbat sedan jag var 13 år och jag har visserligen gått ut gymnasiet men ärligt talat handlar det mycket om att jag haft tur att ha ett bra "läshuvud". Alla har inte råd att studera eftersom det ofta kräver att du inte kan jobba tillräckligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2018-03-06 20:17
#6

Mycket träffande bild av Robert Nyberg! Det är ju precis så en del personer inbillar sig att det är. Det är bara att välja rätt, och väljer du fel får du skylla dig själv, typ.

Annons:
Calcifer
2018-03-06 20:19
#7

Öh. Visst har vi väldigt bra hjälp när det gäller studier men det är fan inte som att ALLA kan studera till allt, och alla kanske inte heller vill dra på sig enorma lån om de är oroliga för att inte kunna betala tillbaka dem. Det finns rätt många anledningar bakom varför en del kanske inte kan studera tillräckligt för att få ett bra betalt jobb livet ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
2018-03-06 20:25
#8

Nä men det är ett val man trots allt gör själv - hur mycket man vill satsa på sin utbildnkng ellervilken typ av utbildning. Du betalar inget för din utbildning i Sverige men det ses tydligen inte som en fördel. I många andra länder får du betala eller spara till din utbildning själv om du vill ha någon. I de fallen är det relevant att känna orättvisa men inte i Sverige.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Calcifer
2018-03-06 20:31
#9

#8 Nä, men du måste ha pengar till hyra, el, mat, övriga räkningar om du inte har möjlighet till att bo hemma. Då finns CSN och deras lån bra till hands. Men som sagt, alla vill inte dra på sig lån, och en del vågar inte, andra kanske blir nekade av olika anledningar. Alla som söker lån får det inte godkänt. 

Att välja bort att ta studielån för t:ex en utbildning som kanske tar 5-6 år och istället väljer en kortare utbildning är inte en grund för att man ska känna det som om man "valt" att eventuellt leva fattigt i framtiden för att man inte får ett jobb med en saftig lön. Det är bara dumheter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2018-03-06 20:34
#10

#4 Senast för någon månad sedan stötte jag på en person som aldrig hade hört talas om CSN. Hen hade slutat skolan efter 9an eftersom ingen hade upplyst om att det fanns studielån.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
2018-03-06 20:37
#11

Vadå inte vill dra på dig lån - hur tror du att det är i andra länder? Att man gnäller för att man förutom fri utbildning också har möjlighet att få lån oavsett om man har rika föräldrar eller inte att det skulle vara orättvist? Hur tycker du det skulle vara då? Inga lån och tomten skulle betala för ditt uppehälle. I Sverige har vi extremt goda möjlighet att valfritt skapa en framtid oavsett hur mycket ens föräldrar tjänar. Det är inte en självklarhet världen över.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Calcifer
2018-03-06 20:44
#12

#11 Jag har inte sagt att vi inte har det bra i Sverige, däremot är det störtlöjligt att påstå att de som inte studerar något som garanterar dem ett bra betalt jobb efteråt på något vis har valt att ha det taskigt ställt ekonomiskt. Som om de i så fall får skylla sig själva.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[HundochKatt]
2018-03-06 20:44
#13

Visst har man ett val i många lägen, men tyvärr överenstämmer inte det med verkligheten för väldigt många. 

Alla har till ex. inte kapaciteten till att studera till ett välbetalt yrke. 

Alla är inte friska nog för att studera och få ett välbetalt arbete. 

Så att påstå att det är ens val att "vara rik eller fattig"  är inte så enkelt. 

Själv är jag fattig sjukpensionär. Inget jag valt, utan jag har varit med om så mycket i min uppväxt som påverkat mig både psykiskt och fysiskt. Så jag har varit sjuk de senaste 15 -20 åren. Pga det och alla vändor med f-kassan, utförsäkringar etc. så har jag inte någon sjukersättning baserad på inkomsten - endast garantinivån. 

Inget jag har valt själv alltså, trots att jag har en yrkesutbildning. Så inte ens studier hjälper i alla lägen.

Annons:
Pyttelite
2018-03-06 20:58
#14

#12 Du väljer vilken utbildning och vilken lönebild du kommer att få. Om man väljer en utbildning där man vet att det är svårt att få jobb och att lönebilden är låg då har man gjort det valet. Är pengar viktigt ser man till att välja en utbildning efter det.

Väldigt många svenska ungdomar har det så illa i Sverige att de behöver leva som back packers  i andra länder t ex Thailand eller något annat varmare och intressantare land.

#13 Det du berättar är naturligtvis oerhört orättvist. Självklart ska man satsa pengar på sjuka personer. Jag vet inte hur försäkringssystemen och även möjlighet till rehabilitering blivit så uselt.

Däremot blir jag upprörd över ungdomar som beklagar sig över lån man har självklar rätt att få och helt gratis utbildning och ändå ha mage att klaga när väldigt många andra överhuvudtaget inte ens har en möjlighet att tacka nej!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-03-06 21:03
#15

Och så har vi ju det här med så kallad fri utbildning som Pyttelite påstår. 

Nej, studierna kanske i sig inte kostar något. Men först och främst för att kunna studera till det yrke man vill så måste man också komma in på den linjen, ha poäng nog etc. Alla har inte det. 

För det andra, även om det är "gratis" att studera, så krävs det ju att man har någonstans att bo, man kanske inte ens kan bo kvar i den stad man är född och uppvuxen i. Det kostar pengar att hyra bostad, sedan tillkommer det som alla andra behöver, el, telefon, mat etc. för att inte tala om studiematerialet. Det får man inte gratis, utan böcker, skrivhäften etc. kostar en hel del. 

Studiebidraget täcker inte dessa utgifter på långa vägar så därför behöver de flesta som inte är födda med guldsked i munnen ta lån, i många yrken enorma lån! När studierna är klara så ska man betala tillbaka och det kan ta en himla massa år innan det är betalt. 

Och även om man har studerat till ett yrke, så är det ändå inte säkert att man omedelbart får ett jobb inom det yrket. Det kan ta tid, och vad ska man leva på då? 

Nej, så egentligen är det inte gratis att studera, inte alls! 

Pyttelite, du bör nog tänka till och ta reda på lite mer fakta….

Calcifer
2018-03-06 21:07
#16

#14 Alla får inte lån godkända. Och även om man påbörjar en utbildning som kan ge ett bra betalt jobb kan det finnas hundra olika anledningar till att man måste avbryta den, där man inte har ett aktivt val, samma gäller efter utbildningen när det gäller arbete. Det är väl fruktansvärt få personer som skulle välja en oviss framtid med pengaproblem om de kunde välja annorlunda? Det är som när folk påstår att folk som är sjukskrivna och får ersättning är lata och tycker det är gött att ligga hemma hela dagarna utan att behöva göra nåt och få gratis pengar. När sanningen är att man får en löjligt låg ersättning som knappast hjälper en att leva lyxliv och man får konstant bråka med myndigheter för att ens få den summa man har rätt till. Det finns undantag, jag har träffat ett fåtal personer som valt att gå på ersättning och vara sjukskrivna trots att de skulle ha möjlighet att arbeta, helt enkelt för att de är lata. Men det är knappast en regel utan snarare ett stort undantag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
2018-03-06 21:11
#17

#15 Så du menar att alla ska ha rätt till att gå vilka utbildningar som helst utan att det ställs några som helst krav eller menar du att alla ska ha samma lön oavsett om man gör något eller inte.

Du menar att vi inte har något som helst skyddsnät i Sverige ingen a-kassa eller bidrag till hyra eller uppehälle och du säger att trots att utbildningen är fri och alla som behöver lån kan få det så hävdar du att utbildningen inte är gratis för att du kanske inte får jobb efter din utbildning. Ta gärna den diskussionen med en person som varken har möjlighet till lån för uppehälle under sin studietid och en gratis utbildning där en vanlig terminsavgift kan vara uppemot 100 000kr.

Vad är det för fakta  som Pyttelite ska tänka på och vem är det som ska betala för alla dessa jämlika löner - de som inte jobbar eller hur hade du tänkt finansieringen?

För mig är det otroligt bortskämt att resonera som ni gör.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vallhund
2018-03-06 21:14
#18

#17 O för mig verkar det som du pratar i nattmössan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
2018-03-06 21:16
#19

#17 Jag håller med vallhund. Du drar löjliga slutsatser och dömer utan att ha något att basera det på och lägger ord och åsikter i min mun som jag aldrig uttryckt. Det är svårt att diskutera med någon som gör det, för ens ord blir så förvrängda att det du svarar på inte är vad jag sagt eller antytt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2018-03-06 21:17
#20

Det verkar som om ämnet engagerar. 

Försök andas lugnt, även om vi ser det på olika sätt vill säkert alla väl.❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[HundochKatt]
2018-03-06 21:25
#21

#17 Nu förvränger du det jag har skrivit. 

Det finns människor som gärna skulle vilja tex. bli läkare men de har inte kapaciteten till att studera (kalla det för IQ nivå eller vad du vill) till det. Deras gymnasiebetyg räcker inte till. Även om de skulle försöka att plugga upp betygen så räcker ändå inte kapaciteten till. Dessa personer hade velat välja att bli läkare men kan inte det av ovannämnda skäl. Därför får de kanske välja ett annat yrke som är mindre välbetalt, kanske tidningsbud, Mc Donalds eller lokalvårdare. Men de väljer inte att bli "fattiga"  för att de vill utan de har inte kapaciteten att studera till ett mer välbetalt jobb. Alla har inte samma förutsättningar att välja och vraka bland yrken helt enkelt. 

Givetvis måste man ställa krav på ansökande till olika utbildningar, något annat har jag inte sagt. Inte heller har jag sagt något om att alla ska ha samma lön oavsett om de arbetar eller ej. Eller som du skrev "gör något eller ej". 

Tyvärr har vårt skyddsnät försämrats genom åren men det är ju en helt annan diskussion tycker jag. 

Som sagt var, jag tycker att du förvränger det jag har skrivit. Men det jag syftar på med mina inlägg är att det är inte så enkelt som du antyder, finns ju massor av orsaker till att människor inte kan studera till välbetalda yrken och därmed bli "rika". Kan man inte se det som att vi alla är olika och har olika förutsättningar då har man problem tycker jag.

Pyttelite
2018-03-06 21:32
#22

#17 Vad är det för löjliga slutsatser jag drar skulle du kunna utveckla det lite mer?

Och vad är det för ord och åsikter jag lägger i din mun som du inte sagt. Om du ska köra med floskler får du gärna göra det.

Hur många får avslag på studiemedel och vad var isåfall orsaken - missade tentor,  sjukdom, för hög inkomst eller annat - kan du presentera dessa siffror för mig du som har fakta?

Hur många procent av ungdomarna är sjukskrivna så att de inte kan välja en utbildning?

Hur många är det som har dubbla utbildningar där varje utbildning i sig kostar stora summor men som inte behöver finansieras av den enskilde?

Hur vill ni att det ska vara då? Jag har inte fått svar på det. Vem ska betala era löner utan någon prestation? Skulle du med glädje finansiera detta med era egna pengar. Var kommer pengarna ifrån? EU-bidrag eller från USA eller från andra svenska medborgare eller …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-03-06 21:37
#23

#21 Så du menar att om man inte har läskapaciteten att bli läkare är det orättvist och dessa personer borde kanske få lika mycket lön som en läkare bara för att utjämna orättvisan? Eller kanske en läskompis som gör tentorna och som går bredvid när de jobbar?

Jag kan inte sjunga, springa fort och är medioker i konditionsidrotter och rent urusel på balett - visst är det orättvist och jag borde få kompensation för det.

Jag skulle vilja bli lika bra som Slatan i fotboll men jag kan inte det på grund av det värdelösa samhälle jag lever i - usch!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
2018-03-06 21:39
#24

#23 Nu tycker jag att du har hamnat på sandlådenivå så jag tänker inte diskutera med dig något mer.

Calcifer
2018-03-06 21:42
#25

Jag håller med #24. Jag diskuterar inte på den här nivån, det är bara otrevligt och skapar dålig stämning för alla.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
2018-03-06 21:45
#26

Inga problem! 🤐


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: