Annons:
Etikettövrigt
Läst 661 ggr
Magi-cat
2/3/18, 8:37 AM

Samernas nationaldag 6 februari!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samernas Nationaldag firas den 6 februari och är gemensam för samer i alla länder.

1993 firades den första nationaldagen efter beslut på Samerådest konferens 1992 i Helsingfors.
Första gången firades dagen samtidigt som  FN:s internationella urbefolkningsår officiellt öppnades.

Att just den 6 februari valdes som nationaldag kommer sig av att det är en viktig symboldag. Det var den 6 februari 1917 som det första gränslösa samiska landsmötet hölls i Trondheim för att diskutera gemensamma frågor. 

En av initiativtagarna till mötet var Elsa Laula Renberg.

"En av initiativtagarna till landsmötet i Tråante den 6 februari 1917 var Elsa Laula Renberg (1877-1931). Hon var född i Tärnaby och dotter till en renskötare. Hon hade själv erfarenheter av landtvister när hennes familj förlorade sitt skatteland i samband med att fadern dog. Hon var bekymrad över segregationspolitiken som den svenska staten bedrev"

https://www.sametinget.se/nationaldag

Grattis på Nationaldagen! 🌺

Bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/6/18, 7:41 AM
#1

Idag är det samernas nationaldag! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/6/18, 11:16 AM
#2

Intressant i både text och bild från sve.yle:

"Samerna är Europas nordligaste och Nordens enda ursprungsfolk. De har en egen historia, språk, kultur, näring, livsstil och identitet.

Ett ursprungsfolk är ett folk vars förfäder har bott på ett område när det erövrades eller bebyggdes, eller redan innan nuvarande nationsgränser slogs fast.

Sedan 1991 har samerna blivit hörda som ursprungsfolk i riksdagen, i ärenden som specifikt berör dem. I Finland, Sverige och Norge har samerna också ett eget samarbetsorgan, sametinget."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/02/samernas-nationaldag-firas-62-se-video-som-forklarar-bakgrunden-till


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/6/23, 4:56 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Samiska Nationaldagen 6 februari 2023 - Ingen beskrivning.
Magi-cat
2/6/23, 4:57 PM
#4

Glad samernas nationaldag! Här är en intressant artikel om dagen i Finland, de samiska språken och mycket mer:

Oaidnaletne! Oinâleen! Vueiʹnnlõõttâp!

https://svenska.yle.fi/a/7-10027541?fbclid=IwAR2zjSC4G7uT-BqCgQ0uPrFGPWdsUEBk0ofpXYO7-I2uF3HNHIq9NN2OlHY


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Glad samernas dag till alla, önskar vi här på nordsamiska och erbjuder dig samtidigt en liten snabbkurs i några samiska ord och uttryck. Utöver nordsamiska talar man också enaresamiska och skoltsamiska i Finland.
Mandra
3/28/23, 4:41 PM
#5

Missade detta. Men samerna mår inte så bra. Vilket denna sång handlar om.

Upp till toppen
Annons: