Annons:
Etikettkulturevenemang
Läst 785 ggr
Magi-cat
1/24/18, 4:03 PM

Pärlor, paljetter och politik...

…med underrubriken "Ett dynamiskt 1920-tal" är namnet på en utställning på Östergötlands museum som pågår t.o.m. den 25/2.

Passa på att se denna fantastiska textilskatt!

Njut av välsydda och vackra 1900-talsdräkter, broderier och utsökta spetsar i en unik samling som är mycket ömtålig och kanske inte visas fler gånger…

Intrycket av utställningen förhöjs ytterligare av ljudackompanjemang från kvinnokamp vid den här tiden när klassklyftorna mellan fattiga och rika fortfarande var enorma. och kampen för likställdhet och rösträtt var en het och flammande låga.

Kanonerna från Första Världskriget hade tystnat och nu skulle inga konflikter länder emellan längre lösas med krig.
Nationernas Förbund bildades, handeln kom igång, de städer som låg i ruiner byggdes upp, extraordinära nyheter som telefoner och automobiler kom fram och Sveriges Radio började sända…

 En ny värld började växa fram och nog kan vi ana lite av  de stora förhoppningarna avspeglande sig i klädedräkterna…

En fin utställning med skönhet, kämpaglöd och lite vemod. Och mycket mer än bara mode! 🙂

Se den om ni har en chans!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/24/18, 4:07 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/24/18, 4:08 PM
#2

Ordinarie entréavgift, ska kanske tilläggas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: