Annons:
Etikettkulturevenemang
Läst 1352 ggr
Magi-cat
2018-01-12 17:49

Journalistpionjären Ester Blenda Nordström

Ester Blenda Nordström har fått rättmätig uppmärksamhet på senare tid.

Från Kungliga biblioteket angående Augustprisbelönade "Ett jävla solsken" :

"Journalisten och författaren Ester Blenda Nordström lyfts allt oftare fram som en förgrundsgestalt inom svensk journalistik under förra hälften av 1900-talet. Fatima Bremmer gör nedslag i sin Augustprisbelönade bok, Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström, bland annat utifrån arkivmaterial som förvaras på KB.

Fatima Bremmer är journalist och författare.

Under våren bjuder vi in till serien Berättelser från KB, där du under åtta onsdagskvällar kan lyssna på föreläsningar med anknytning till våra samlingar. Föreläsningarna ges kl. 17.30 i KB:s hörsal,
Humlegården, Stockholm. Från och med i vår är det drop-in till föreläsningarna, så kom i god tid för att säkert få plats. Hörsalen rymmer 130 platser. Dörrarna öppnas kl. 17.10.

Fri entré.

Med reservation för ändringar i programmet.

Se www.kb.se för aktuell information."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-01-12 17:50
#1

👍

Sindri
2018-01-12 18:04
#2

Jag fick boken i julklapp av barnen, ser fram emot att läsa den.

Nordströms bok En piga bland pigor finns att ladda ned från Project Gutenberg. Har inte hunnit läsa klart den än. Men - vilken kvinna! Långt före Wallraff!

Magi-cat
2018-01-12 18:14
#3

Jag har just läst ut "En piga bland pigor" när jag fick syn på det här, så synkade väldigt fint. 😎

#2 Tack för tipset!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-27 08:10
#4

Evenemang på KB, Stockholm, 2 maj!

"Fatima Bremmer gör nedslag i sin Augustprisbelönade bok, Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström, bland annat utifrån arkivmaterial som förvaras på KB.

Fatima Bremmer är journalist och författare."

https://www.kb.se/om-oss/evenemang/evenemang/2018-01-11-journalistpionjar-med-hela-varlden--som-arbetsplats.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-18 07:56
#5

"RECENSION. Sannerligen ett jävla solsken som bländar: att den käcka Ester Blenda Nordström (1891–1948) har återuppstått så praktfullt de senaste åren. Förlaget Bakhåll sprutar ut nyutgivningar. 2017 belönades Fatima Bremmers biografi med Augustpriset. Och nu föreligger ”Motorcykel genom Sverige”, en samling artiklar skrivna mellan 1914 och 1936. "

https://www.expressen.se/kultur/bocker/den-har-feministen-verkade-inte-hata-man/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-12 12:12
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: