Litteratur

Plupp och Inga Borg

2017-11-19 08:40 #0 av: Magi-cat

Många har genom åren läst och älskat böckerna om Plupp, det lilla trollet med det blå håret.

Nu blir det inga fler Pluppböcker. Inga Borg dog i oktober i år, 92 år gammal.

Inga Borg var konstnär, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, och författare.
Hon älskade fjällvärlden där hon hämtade allt material till Plupps värld.
Trollet Plupp är en "osynling" som kan prata med djuren och bor vid sjön Blåvattnet, högt uppe i norr. Plupp fick hår blått som fjällen och halsduk röd och gul som träden på hösten. 

Många barn har under årens lopp lärt sig om och fått ett intresse för fjällvärlden tack vare Plupp.

Den första boken kom ut redan 1955: Plupp och renarna. Sedan dess har det blivit 24 böcker till om Plupp, samt 39 andra huvudsakligen egna bilderböcker för barn om djur och natur.

Inga Borg tilldelades Elsa Beskow-plaketten 1970 och Litteraturfrämjandets pris 1982.

http://www.opal.se/index.php?p=up&id=Inga@Borg#.WhEzqUriaUk

https://www.svt.se/kultur/bok/pluppskaparen-inga-borg-ar-dod

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2017-11-19 08:52 #1 av: parsley

Plupp tillhörde mina favoritböcker när jag var liten och Djuren kring vårt hus, var också en favoritbok, som jag bläddrade i och fick höra läst hur många gånger som helst. 

Anmäl
2017-11-19 09:04 #2 av: Magi-cat

#1 Roligt att höra! Ja, just det, den boken är också omtyckt!Tummen upp

Pluppböckerna (och andra av Inga) har älskats av flera generationer och läses fortfarande flitigt.

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2017-11-19 19:51 #3 av: NeferNefer

Vila i frid, Inga Hjärta

Jag älskar Plupp. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-11-19 19:53 #4 av: Magi-cat

BlommaHjärta

Anmäl
2017-11-21 09:20 #5 av: Maria

Vi hade ju inte så mycket böcker hemma i min barndom så jag "upptäckte" Plupp hos Folktandvården i väntrummetSkrattar

/Maria

Anmäl
2017-11-21 09:38 #6 av: Magi-cat

#5 Heja Folktandvården! Skrattar 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.