Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 1474 ggr
Magi-cat
9/27/17, 2:25 PM

För eller emot deltagande på Bokmässan?

Biblioteken har alltid deltagit, men i år går meningarna isär, även där.

Nej:

"Den högerextrema utvecklingen i samhället är inget som har skett över en natt, utan positionerna har långsamt flyttats fram och normaliserats. Jag hoppas att diskussionen kommer upp mer nu och att fler bibliotek lyfter frågan om sin roll och ställningstaganden i arbetet för mänskliga rättigheter och i synnerhet för att motverka den strukturella rasismen i bibliotekspraktiken."

Ja:

"Det är också viktigt att komma ihåg att det inte finns ett vi och dom, utan endast ett vi. Krafter som har som livsluft att skapa ett vi och ett dom måste vi bekämpa och med logik, fakta och argumentation visa att det bara finns ett vi. Därför är det oerhört viktigt att mötas över åsiktsgränser, och det är svårt att göra det om vi aldrig möts."

http://biblioteksbladet.se/ar-det-ratt-att-besoka-bokmassan/

Själv tycker jag nej, ifall någon undrar.

Gå på Bokmassan istället!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
9/27/17, 7:26 PM
#1

Nej säger jag också!

Ja-sidans argument håller inte riktigt. Det finns redan ett "vi" och "de" och det bara växer sig starkare och definitionen blir allt snävare. Därför kan vi inte låtsas att det inte finns en sådan uppdelning eller hoppas på att logik och fakta biter på de extrema.

Magi-cat
9/27/17, 7:35 PM
#2

#1 Håller med dig. Argumentet var väldigt tunt. Om det skulle finnas några som helst utsikter att "båda sidor" kunde träffas och diskutera för att komma närmare varandra i demokratisk anda, vore det en annan sak. Nu  är det inte så. Högerextremisterna vill roffa åt sig mer utrymme.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/27/17, 7:51 PM
#3

Ni är så kloka, och jag håller självklart med er 👍

Magi-cat
9/30/17, 9:44 PM
#4

Besökarantalet minskade och försäljningen gick ner.

Så klart det blir konsekvenser. Hoppas man drar lärdom till nästa år.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/1/17, 9:55 AM
#5

Ja, folk är ju rädda och vågar inte gå dit. Det blir så när nassar är på plats. Jag går inte heller dit där jag riskerar att möta nazister.

Loris M
10/13/17, 11:16 PM
#6

Här har de sammanfatta bra för- och emot argumenten, tycker jag:

"Problemet är att bibliotek-och bokmässans ledning har lagt ansvaret för kampen mot nazism på alla oss. Medan bokmässan valt att ta ställning för närvaron av nazister och förintelseförnekare tvingas många av oss andra till ett svårt val. Deltar vi på mässan normaliserar vi rasismen, deltar vi inte på mässan bidrar vi till att de tystar oss och den antirasistiska rörelsen. Deltar vi inte på mässan missar vi möjligheten att samtala och bygga motstånd med andra. Deltar vi på mässan tvingas vi agera då vi till skillnad från de ansvariga för bok-och biblioteksmässan inte anser att nazism kan mötas med tystnad. Och att agera mot nazister är som alla vet förenat med livsfara.

Beslutet att låta nazister medverka på bokmässan visar hur nazisters och rasisters spelrum blir allt större. Detta är inte att skapa debatt,  de är att utsätta människor för hot och rädsla. Det är att förminska och osynliggöra kopplingen som finns mellan dessa typer av tidningar och en allt mer aggressiv nazistisk organisering och ett hårdnat samhällsklimat.

Vi hoppas att bokmässan inser problemet med sitt beslut och inte tillåter Nya Tider att komma. Då kommer vi gärna tillbaka."

http://tidskriftenmana.se/blogg/

Annons:
Magi-cat
10/14/17, 7:27 AM
#7

Det var riktigt bra sammanfattat!👍

Beslutet att låta nazister medverka på bokmässan visar hur nazisters och rasisters spelrum blir allt större. Detta är inte att skapa debatt,  de är att utsätta människor för hot och rädsla

Det är huvudet på spiken! Man att man tvår sina händer och lägger ansvaret på oss, det är fegt och ger nazismen större spelrum. Framför allt främjar det INTE den demokrati man säger sig värna om.

Hur man än vänder sig var det fel att tillåta Nya Tider att delta.

Vi hoppas att bokmässan inser problemet med sitt beslut och inte tillåter Nya Tider att komma. Då kommer vi gärna tillbaka.

Exakt! Väl mött nästa år, till en Bokmässa i demokratisk anda!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/14/17, 10:17 AM
#8

Eller fortsätta gå till Bokmassan i stället.

Magi-cat
10/14/17, 10:40 AM
#9

Ja, definitivt!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
10/14/17, 12:22 PM
#10

Var ni på Bokmassan?

Magi-cat
10/14/17, 12:53 PM
#11

Jag hade tyvärr inte möjlighet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
10/15/17, 11:21 AM
#12

Jag och en kompis åkte in till Göteborg den dagen och protesterade. Hela Heden var knökfull med folk. Det var en fantastisk stämning, kändes som om hela Göteborg var med. Folk kramade varandra, så mycket kärlek och positiv energi har jag aldrig upplevt.
Sedan gick vi till Bokmassan, där det också var mycket folk.  Utanför stod statyn "kvinnan med väskan".  En vakt letade igenom våra väskor innan vi fick gå in. Gudrun Schyman var där och talade. Det var trångt och rörigt, men en fin stämning.

Magi-cat
10/15/17, 11:52 AM
#13

#12 Vad roligt att höra din rapport! 👍🌺

Underbart med sådan stämning!☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: