Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 1544 ggr
[NeferNefer]
2017-09-19 06:50

Tack alla batikhäxor

… för ni bär världen på era axlar, säger fantastiska Elin Grelsson Almestad.

Och  nog känns det som att jag har hela världen på mina axlar, alltid …

https://www.etc.se/kronika/tack-alla-batikhaxor-ni-bar-samhallet-pa-era-axlar

(…)

Detta bekräftar i sig bara den forskning om volontärarbete och ideellt arbete som redan finns, som visar att kvinnorna är i majoritet oavsett engagemangsområde. Men förutom att upplåta och förmedla boende, lyssna, trösta, hjälpa till med juridiken och vardagen har de engagerade kvinnorna också aktivt arbetat för att unga ensamkommande ska få stanna.

Ett klassiskt folkrörelsearbete med namninsamlingar, kontakt med riksdagsledamöter och upprop. Det är just dessa kvinnor som den senaste tiden fått öknamnet ”batikhäxa”, som misstänkliggjorts, sexualiserats i sitt engagemang och fått utstå klassiskt kvinnohat med en rasistisk agenda.

Och visst krävs det magiska häxkrafter för att både orka leva i ett patriarkat, klara av en krävande vardag liknande den som alla andra har och utöver det lägga så mycket tid och energi på att hjälpa andra.

Att i stället för att blunda och bry sig om sitt eget ägna sig åt att lappa och laga i samhällets revor. De som ingen orkar se. Det är ju så kvinnor alltid har gjort. Batikhäxor har genom historien varit de som lagat och tråcklat där det behövts, där det brustit och blivit hål.

Det osynliga kvinnoarbetet som täcker upp där samhället misslyckas, tar hand om där ingen omsorg finns. Alla dessa kvinnor som gått och som fortfarande går på knäna, går sönder och som fortsätter ändå för att det inte finns något annat att göra. För att de ser och inte kan ha det osett. För att omsorgen måste till där den saknas.

(…)

Annons:
Magi-cat
2017-09-19 07:33
#1

Vilken bra artikel och så sant! 👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-06-05 08:03
#5

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: