Annons:
Etikettertextiltextilkonst
Läst 436 ggr
[NeferNefer]
2017-08-20 13:03

Tantutställning

https://goteborg.etc.se/kultur-noje/tanter-i-ny-skepnad

"Vissa av kvinnorna som Moa Anderson skulpterat eller tecknat har hon stött på i verkligheten, andra kommer direkt från fantasin eller från hennes egna önskningar om ålderdomen.

– Det talas ofta om att unga kvinnor behöver bra förebilder men sedan försvinner det. Jag vill ha förebilder genom hela livet. Mina tanter bryr sig inte om hur de uppfattas utan revolterar mot normen och visar möjligheten till att vara sig själv. Man kan göra revolution även när man är i 70-årsåldern.

Hennes drömprojekt är att byta ut statyn av Poseidon på Götaplatsen i Göteborg mot en tant som står och duschar och lyfter på brösten.

– Det är ett sikta mot stjärnorna-mål, säger Moa Anderson och skrattar."

Annons:
Magi-cat
2017-08-20 13:27
#1

😂 (Skrattar åt den nya Poseidon-statyn)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-20 13:32
#2

Vad roligt att Moa Anderson gör en utställning med en annan syn på äldre kvinnor än den gängse, som något förbrukat och lite pinsamt! 👍

"Under projektets gång har Moa Anderson läst forskning och undersökningar om den åldrande kvinnan. Hon har slagits av hur snävt utrymmet är för den äldre kvinnan jämfört med den åldrande mannen."

Det är på tiden att kvinnor i alla åldrar tar sig ett större utrymme!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-20 13:33
#3

👍Tant Power!!! 🦸‍♂️😃

Magi-cat
2017-08-20 13:33
#4

Rockgubbar, som sagt, är hyllade in i det sista. Men rock-tanter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-08-20 13:39
#5

Finns hur mycket som helst att skriva om, så jag orkar just bara instämma med Magi-cat.

Eller kanske jag kan säga att vill man ha Stora Åldrande Kvinnor också, som pendang till alla statyer av Stora Åldrande Män, så finns ju även de. Underpublicerade och underhedrade. Till exempel just kvinnorollsrevolutionärer långt innan tiden började bli mogen.

Och att om nu några vanliga män, till skillnad från Stora, anser sig också underrepresenterade – vilket de kan ha anledning till; även om det finns statyer av Arbetare och liknande så är de ju vanligen idealiserade och avpersonifierade – att de då låter sig inspireras av Moa Anderson och andra kvinnor i stället för att klaga på dem för att de inte gör männens arbete också.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2017-08-20 13:41
#6

#3, #5 🌺🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: