Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1178 ggr
Magi-cat
2017-06-25 15:06

Nacka kommun först med enbart privatägda bibliotek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som första kommun i landet kommer Nacka kommun att låta privata aktörer driva samtliga sex bibliotek.
Detta är unikt och jag hoppas verkligen inte att andra följer efter.
En av själva grundtankarna med biblioteken är, ända sedan folkbibliotekens start, att de ska drivas i offentlig regi.

Bibliotekens mål är att de ska vara tillgängliga för alla medborgare och ställda utanför vinstkrav. Detta säkrar det som är lika viktigt idag som i folkbibliotekens barndom, nämligen tillgänglighet, oberoende, öppenhet och att ge alla människor tillgång till böcker och media.

Som det står i Unesco:s Folkbiblioteksmanifest: ”Folkbibliotekets samlingar och utbud av tjänster skall inte vara föremål för någon form av ideologisk, politisk eller religiös censur och inte heller för kommersiella påtryckningar.” (2)

Biblioteken är en av de få platser i samhället där man inte förväntas betala, prestera och konsumera.
"”Till främjande av intresse för läsning och litteratur, information, upplysning och utbildning samt kulturell verksamhet i övrigt skall alla medborgare ha tillgång till ett folkbibliotek” som det står i inledningen av Bibliotekslagen. I lagen står också att boklån ska vara avgiftsfritt." (2)

Nacka kommun säger sig ha gjort en "kvalitetsupphandling". Hur mäter man kvalitet i detta fall? 

Det handlar om så mycket mer än att "bara" låna ut böcker i det breda demokratiuppdrag som biblioteken har. Hur mäter man demokratins kvalitet och hur man tillgodoser grupper som inte annars gör sig hörda och sedda? 

Nacka kommun talar om "nytänkande" och att man ska bjuda in till kulturaftnar och författarträffar. (1)
Det är vad de kommunala biblioteken gör och alltid har gjort, samt går i spetsen för nya idéer som ytterligare fördjupar bibliotekens uppdrag. Det bör göras i samhällets tjänst och jag hoppas verkligen ingen tar efter Nacka kommun.

En uppseendeväckande detalj i det här fallet är att Axiell Services AB tar över driften av tre bibliotek. Axiell levererar tekniska lösningar till folkbiblioteken och har närmast en monopolställning där. Vidare kontrollerar Axiell E-lib som är den största leverantören av E-böcker till biblioteken.

"Vad kommer denna utveckling att leda till?" frågar BiS, Bibliotek i samhälle. (3)
Nu är vi där. Hur blir det med oberoendet när kommersiella aktörer styr i eget intresse?

källor: 

1. https://www.svt.se/kultur/bok/nacka-blir-forsta-kommun-med-uteslutande-privata-bibliotek

2. http://www.dagensarena.se/opinion/vad-ar-poangen-med-privata-bibliotek/

3. https://foreningenbis.com/

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2017-06-25 15:16
#1

Oj, det här var inte bra. Hoppas precis som du att trenden inte sprider sig. Tillgängligheten, öppenheten och oberoende är några av de mest grundläggande aspekter och jag vågar inte ens tänka på vad privatiseringen kommer att innebära i det avseende. 😕

Magi-cat
2017-06-25 17:13
#2

#1 Nej, verkligen inte bra. 
De kommunala biblioteken fyller en viktig funktion i samhället. Ska kommersialism ta över där också?

Nacka kommun har inga hållbara argument för privatisering. "innovativa, kostnadssnåla och kvalitetshöjande alternativ" (2) som efterfrågades vid upphandlingen finns inte mer hos den privata aktören än hos den kommunala.

De kan inte heller visa några positiva effekter från de bibliotek som varit i privat drift sedan 2013. (3) Så - varför?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-26 02:16
#3

Men fy!!! Verkligen, fy!!! 😡Jag blir helt mållös!

Magi-cat
2017-06-26 07:49
#4

#3 Verkligen …😐

Utan hållbara argument heller…

Det där med "nytänkande", kulturträffar och aktiviteter för barn och ungdom är ju någonting som folkbiblioteken alltid gör…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-26 07:51
#5

Ja, men precis. "Nytänk", så fruktansvärt idiotiskt sagt av dem.

Loris M
2017-06-26 09:43
#6

Precis! Jättedumt att prata om nytänk. Biblioteket (hos oss) gör ju redan otroligt mycket och jag blir så impad av deras arbete. De har språkcaféer för nyanlända, bokpaket till förskolor där de väljer ut böcker efter önskemål och skickar via internt post, sagoläsning varje lördag på olika språk…. allt för att inkludera alla och för att barnen ska upptäcka läsglädje. Kommer de privata aktörerna att ha ett sådant tänk?

Annons:
Magi-cat
2017-06-26 09:47
#7

#6 Till en början kanske de har ett sådant "nytänk", men jag gissar att de ambitionerna ebbar ut så småningom. Av erfarenheter som varit i privat drift sedan 2013 har det alltså inte blivit några förbättringar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-26 09:56
#8

Håller med.

Vad har blivit bättre av att de sålde ut elnätet?  (Dyrare, krångligare). Apoteken? (Sminkapotek med noll samarbete sinsemellan). Posten? (Seriöst!!!). Järnvägen? (Alltså, liksom, vad f*n!!). Sjukhus och vårdcentraler? (#&*%#!!). Och så vidare. Dyrare för konsumenterna, sämre service, tryggheten är borta.

Magi-cat
2017-06-26 09:57
#9

#8 Exakt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-26 10:09
#10

Och det allra värsta med alla utförsäljningar är all tid det tar att hålla på och välja! Liksom, el är el! Vad då välja el? Och min medicin är min medicin, oavsett vilket apotek jag köper den på! (Om den nu ens finns i lager, men förmodligen inte, och de kan inte se om den finns på apoteket hundra meter bort för det är ett annat företag … Inget kul för mig, men en total katastrof för alla som är för sjuka eller gamla för att kuta stan runt på apotek efter apotek, speciellt om de har flera olika mediciner som garanterat inte finns inne på samma apotek) Men alla som väljer "fel" och får dyrare och sämre får skylla sig själva. Inget ansvar läggs på företagen som tar ut mer pengar och ger mindre, för att öka vinstmarginalerna 😡

tarantass
2017-07-04 00:05
#11

#10: … och skolorna som ökar ojämlikheten och sätter glädjebetyg för att få kunder, och Stockholm Vatten som var förebild i världsklass i sin bransch men som skulle splittras upp och privatiseras av rent ideologiska skäl, irrelevant om både sämre och dyrare… (listan kan säkert fortsättas)

Ja, det var väl dags för biblioteken nu. Och i en pålitligt borgerlig pilotkommun. Vill minnas att man har försökt få igenom helprivatiseringar tidigare, men då var det fortfarande för många som kom ihåg den tid då bildning var nyckeln till ett bättre liv och som orkade bråka.

Om ytterligare ett tag kanske det är dags för public service-media, där har man ju också redan gjort framstötar…

Kanske vi måste tillbaka till 1800-talet, vi i vårt bortskämda hörn, för att inse vad det är vi leker med som om det inte vore värt något.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-07-04 00:10
#12

😕Bedrövlig utveckling. Hörde förut att de diskuterade att privatisera socialen dessutom, men sen hörde jag inget mer. Hoppas det inte tas upp igen.

tarantass
2017-07-04 00:17
#13

#12: Privatisera socialen, det var ju nästan komiskt i sin ynkedom. Då förstår man åtminstone vilka som skulle få alla socialbidragen… 😂

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[NeferNefer]
2017-07-04 00:20
#14

#13: Ja, eller hur! 🤪Blotta tanken är ju vansinnig …

tk1971
2017-07-04 07:12
#15

Hm… det här gillar jag inte. Jag är en stammis på biblioteket här, jag har alltid läst mycket och jag tycker att det är en jättebra service att kunna låna böcker gratis.

Biblioteken ska vara öppna för alla, man ska inte blanda in nån kommers och vinsttänk i detta.

Magi-cat
2017-07-04 08:01
#16

312 …privatisera socialen….va??? 😮 Tror inte jag ser rätt. 🤪 Helknäppt.

#15 Håller helt med. Hela tanken med folkbiblioteken förutsätter att de är samhällsägda, utan vinsttänk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-04 08:24
#17

Lite OT men angående privatisering: Det lär vara en internationell trend att gå åt andra hållet under parollen "Reclaiming Public Services". 👍

http://www.folkbladet.nu/1873569/glom-privatiseringsvagen-nu-ar-kommunalisering-trendigt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-04 08:58
#18

👍Reclaiming Public Servics, det låter ju alldeles ypperligt!!

Magi-cat
2017-07-04 09:03
#19

Visst gör det! En frisk fläkt! 👍🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-04 09:04
#20

😃🎈🌺Äntligen!! Det kommer nog snart hit också, hoppas jag 👍

Annons:
Magi-cat
2018-03-15 13:37
#21

Mer angående privatisering av Nacka bibliotek.

SFF (Sveriges Författarförund) kritiserar att Axiell ( med monopolställning på marknaden) tillåts ta över driften på tre bibliotek. Risken är uppenbar för en partiskhet som inte rimmar väl med folkbibliotekens roll i ett demokratiskt samhälle.

"SFF pekar vidare på att folkbibliotekens roll som mötesplats i samhället och deras skyldighet att tillhandahålla information av olika slag inte är garanterade i privat regi. Samt att bibliotekens uppgift att hjälpa personer med läshinder av olika slag, och att tillhandahålla medier på olika språk, kräver specialkunskaper.

– På hyllorna i Dieselverkstadens bibliotek finns till exempel inga medier på andra språk än svenska och engelska. Istället en skylt som hänvisar till Internationella biblioteket i Stockholm, konstaterar Fredrik Holmqvist."

http://proletaren.se/artikel/nacka-kommun-privatiserar-biblioteken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2018-03-15 19:18
#22

#4: Ja, precis! Ändå påstår Nacka kommun att verksamhet med kulturaftnar och liknande anordnad av bibliotek drivna i privat regi skulle vara "nytänkande"… 😂

Magi-cat
2018-03-15 19:34
#23

#22 Exakt, som om det var något nytt som de har tänkt ut…🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2018-03-15 23:02
#24

#23: Kanske det är för att de vill försöka "sälja in"(!) sitt koncept hos allmänheten… måtte landets alla övriga kommuner inte ta efter Nacka kommuns idé.

Magi-cat
2018-12-29 18:54
#25

Klippte sönder sitt bibliotekskort i protest mot privatiseringen av Nacka bibliotek!

"I fyrtio år har Göran Folin lånat böcker på Nackas bibliotek men nu är det slut. Som protest klippte han sönder sitt gamla lånekort inne på biblioteket i Nacka Forum, betalade tian han var skyldig i böter och överlämnade en skriftlig förklaring till bibliotekarierna som tycktes vara lika skeptiska till privatiseringen som Göran Folin."

https://www.facebook.com/notes/dn-stockholm/han-klippte-s%C3%B6nder-l%C3%A5nekortet-i-protest-mot-privatiseringen-av-nackas-bibliotek/2220554988213239/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: