Litteratur

Jag vill ha Tantomen!

2017-06-12 17:58 #0 av: [NeferNefer]

Yesss! Kloka lilla flicka, jag vill också ha Tantomen! Jag skulle teckna en prenumeration på en gång Tummen upp

https://www.etc.se/kronika/ingen-kommer-pa-att-tacka-den-riktiga-tantomen

(...)

”Jag vill ha Tantomen!” gastade en liten arg tjej i bakvänd keps och huvtröja. ”Tantooooomen!”

Det kan ha varit ett fall av barnsligt feluttal, men det tror jag inte. Den tjejen ville och skulle ha Tantomen, seriehjältinnan som ställer allt tillrätta utan att ens faderns skalle är inblandad – och det framgick att hon var fullt övertygad om att hennes idol fanns på riktigt.

Det hade hon fullkomligt rätt i.

(...)

Tantomen har, precis som sin kollega Fantomen, gott om förebilder i generationer bakåt. Strävsamma niobarnsmammor som försörjt ungskockar på magra soldattorp medan gubben varit i kriget, statarkärringar som jobbat tolvtimmarskift i lagårn och sen gått hem till sitt prydliga rum i statarlängan och kritat spisen och fött barn i kammaren, kvinnor som tvättat en jättebyk vid klappbryggan och sen burit hem mannen från krogen. 

Tantomen har tid och kraft för alla. Alla samhällen har vilat på hennes breda rygg fastän hon (liksom sin manlige kollega) varit okänd och hemlig och dragit sig tillbaka innan någon kommit på idén att tacka henne.

(...)

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-06-12 18:30 #1 av: [NeferNefer]

Varför det är viktigt för flickor med starka kvinnliga superhjältar Hjärta

https://www.etc.se/ledare/kan-man-forestalla-sig-sin-uppvaxt-fylld-av-kvinnliga-actionhjaltar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-06-12 21:24 #2 av: Magi-cat

"Tantomen har tid och kraft för alla. Alla samhällen har vilat på hennes breda rygg fastän hon (liksom sin manlige kollega) varit okänd och hemlig och dragit sig tillbaka innan någon kommit på idén att tacka henne."

Sååå underbart, precis vad jag behövde just nu! GladHjärta

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2017-06-12 21:30 #3 av: [NeferNefer]

Tummen uppHjärta

Anmäl
2017-06-15 02:01 #4 av: Tarotstollan

Bra skrivet och rutit!Tummen upp Mera Tantomen åt folket!Hjärta

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-06-15 02:05 #5 av: [NeferNefer]

Eller hur! Massa mera Tantomen åt folket!! KärTummen upp

Anmäl
2017-06-15 02:16 #6 av: Tarotstollan

Här är väl en riktig Tantomen!Tummen upphttp://kvinna.ifokus.se/discussions/5933d2478e0e74322d002c82-har-kan-man-tala-om-civilkurage?discussions-1

Lånat från Kvinna iFokus! Hoppas det är ok...

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-06-15 02:24 #7 av: [NeferNefer]

Men vilken fantastisk kvinna!!! Tantomen!!! Ibland går Tantomen på stadens gator som en vanlig kvinna ...Cool

Anmäl
2017-06-15 07:50 #8 av: Magi-cat

#6 Jösses! Förskräckt Det var en Tantomen-tant!

Underskatta aldrig kvinnor med handväskor! De kan försätta berg, jaga kriminella på flykt och skaka om nazister, för att nämna några områden.

Fast inte tillrådligt förstås, att konfrontera ett gäng så där, måste man ju tillägga...Men himla modigt, om allt stämmer.

Tack, Tarotstollan!

(Det är förresten helt ok att låna från andra sajter, det ger ju mer samarbete mellan sajter och spridning åt trådar. Vi har t.o.m. en tråd för sådant som inte passar in i någon tråd här, som det här gjorde! Glad)

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2017-07-03 17:18 #9 av: [Vandrar med Wolf]

Tantomen, helt underbart GapskrattarHjärtaKramasTummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.