Annons:
Etikettmusik
Läst 728 ggr
Magi-cat
2017-05-28 07:43

Fantastiska Malena Ernman!

Malena Ernman är en verklig föredömlig förkämpe för rättvisa och en bättre värld! 

Så här skriver hon om sitt beslut att sluta flyga:

"Som jag tydligt berättat så har jag slutat flyga sen snart ett och halvt år. Jag har också skaffat elbil, en stor solanläggning som producerar mer el än jag förbrukar, slutat äta kött och allt annat som vi i Sverige kan göra idag för att vi ska kunna minska våra utsläpp så dramatiskt som Parisöverenskommelsen faktiskt kräver. Det kan självklart verka konstigt i mångas ögon att man försöker leva som man gör för att kunna stå upp för klimatet och framtida överlevnad. Jag har skrivit 5 krönikor om det i olika dagstidningar, bla Expressen.

Att Aftonbladet väljer att håna ett försök att leva upp till Parisavtalet kräver nog nåt slags förklaring. "

Och svineriet efter en fotbollsmatch:

"Här har tiotusentals vuxna män ( ja, bara män…) rest över halva Europa för att titta på en fotbollsmatch. Att svina ner en hel stad är alltså inte bara tillåtet - det uppmuntras. Vi kallar det för en "fest". Och samtidigt låtsas vi att vi har en miljödebatt… Man kan bli feminist för betydligt mindre."

…och om nazistdemonstrationer:

"Det verkar inte finnas någon hejd på hur samhället får anpassa sig för att vi ska låta terrorgrupper marschera längs våra gator och torg och uttrycka olaga hot och hets mot folkgrupp. Barn måste evakueras… 

Idag å andra sidan, hölls en manifestation i Stockholm av bl a socialarbetare för ensamkommandes rätt till asyl. Manifestationen angreps av ett 30 tal anhängare till Nordisk Ungdom, som enligt Expo är en nazistisk organisation. 

Ingen polis fanns på plats. Efter att polis tillkallats så fick dom som attackerat demonstrationen stå kvar, tjugo meter bort och skrika "PK-pack", enligt politikern Clara Lindblom.

Vårt samhälles sätt att hantera det som av ledande experter kallas för terrorgrupper är en skam."

Alla citat från hennes FB-grupp. Alltid läsvärd!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Eda
2017-05-28 08:19
#1

Jättebra inlägg!🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[NeferNefer]
2017-05-28 10:05
#2

Malena är en helt fantastisk förebild! Hon står upp för de svaga, mot de farliga krafterna som tyvärr ges fritt spelrum i dagens samhälle. Hon är såväl klok som modig, och hon har sannerligen hjärtat på rätt ställe 😍

Magi-cat
2017-05-28 10:21
#3

Sannerligen, en valkyria i det godas tjänst!❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-05-28 10:47
#4

Valkyria var helt rätt på henne, den starka naturkraft som hon är! Hon skulle vara perfekt som mytologisk gudinna/hjältinna!

Magi-cat
2017-05-28 10:48
#5

Tänkte också på det….Undrar om hon har en sådan förebild…

edit: Här ryter valkyrian till igen!

"”Wagner anses av många vara en av världens största tonsättare och självklart ska vi spela hans verk i Sverige. Men han har ett symbolvärde som inte går att bortse ifrån. Birgit Nilsson hade förtjänat en värdigare hyllning.”"

https://www.svd.se/ernman-kritiserar-ny-sedel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-05-28 10:49
#6

Det är frågan … 😊

Annons:
tarantass
2017-06-13 14:31
#7

Instämmer förstår i allt beröm av Ernman. Inte minst är det ju storartat att göra om sitt liv så konkret. (Men det är klart de småsinta visar sig då…)

Wagner ger också ett tydligt exempel på något man ofta ställs inför som konstnär eller kulturintresserad, inte minst om man befattar sig med verk skapade i en annan tid. Som hon antyder, Wagners verk är för bra för att inte spelas. Men var går gränsen och hur mycket håller verket för att man gör med det, om man vill anpassa? (En mycket svårare fråga som kräver seriösare diskussion än den som blev om att stryka ordet "n*g*rkung" i en barnbok där författaren själv skulle ha både strukit det och kunnat tala om varför, om hon hade levat.)

Och Strindbergs verk är för bra för att inte läsas. Och så vidare. I just operor finns massor med numera svårsmälta saker och viktiga problem som inte diskuteras eftersom en sådan diskussion inte var påtänkt då verket skrevs, samtidigt som operan är ett så slagkraftigt uttrycksmedel.

Ett par andra exempel kan vara alla dessa skickligt målade nakna passiva schablonkvinnor genom bildkonstens historia (obs. att det alltså inte behöver vara nakenheten som är problemet, som en del vill ha det till; det finns ju saker som heter sammanhang och gestaltning också) eller (mildare) att låta sig förflyttas av Bachs kyrkliga verk utan att vara kristen.

Kanske är det bra moralisk träning att skänka sådana problem ett par extra tankar, som Ernman verkar göra, och inte bara gå förbi dem, som annars är så lätt?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: