Om ifokus och sajten

Varför Kulturtant?

2017-05-13 08:40 #0 av: Magi-cat

En del kanske undrar över ordet "kulturtant", varför den här sajten bildades och varför i hela friden den ska behövas...Jag ska försöka ge lite synpunkter. (Och ordet och syftet kan givetvis diskuteras. Jag lägger bara in min mening i det.)
"Kulturtant" har alltid (tror jag) använts nedsättande för alla dessa kvinnor (mestadels) som besöker kulturevenemang, driver studiecirklar, språkcaféer, står upp för kultur, jämlikhet och demokrati. Schablonen har försett henne med volangkjolar och stora halsband, Marimekko-textil och  kläder med färgrik etno-palett. (Vad som nu är föraktligt med det, men när det gäller synen på kvinnor kan praktiskt taget allt bli löjligt och nedsättande.)

Själv gled jag in i rollen som kulturtant i rulltrappan till andra våningen på bokmässan förra året. Det var trångt, livligt och en ljudnivå som nog överskred även de mest frikostiga gränsvärden, där mikrofonförsedda föreläsare i alla montrar försökte göra sig hörda. Bakom mig hörde jag en föreläsare (jag minns inte vilken) som roande och engagerat pratade om motståndet mot "kulturtanter" och deras attribut, volangkjolar och fredssträvanden, vernissagebesök och jämlikhet. Och förlöjligandet från högerpopulistiskt håll.
Medan jag skrattade högt för mig själv där i rulltrappan när den sakta förde mig uppåt slätade jag till volangkjolen (nej, jag hade manchesterbyxor, men i tanken) och bestämde mig: kulturtant var ordet. Kulturtant fick det bli!  (Och en sajt på ifokus, blev det konkreta uttrycket.)

Sedan dess har jag läst och lärt. Alla kan vara Kulturtanter, ung som gammal, som Mattias eller tonåringarna i Emil Jensens lysande kåseri. Oftast är hon en hon. Och en "jävligt stark figur".

"Utan kulturtanter – inga studiecirklar på bibliotek som kan vara livsavgörande rörande ämnen som jämlikhet, normer, mångfald och fred. Fundamenten för medmänsklighet.   

Utan kulturtanter – ingen livsviktig folkbildning, den bästa medicinen mot fake news och inbillning. 

Utan kulturtanter – ett öde ökenland för likgiltighetens sand att breda ut sig i.

Utan kulturtanter – ingen sann demokrati.

Därför älskar jag kulturtanter. I nöd och lust. I ur och skur.

Älska är ett starkt ord, men kulturtanten är en jävligt stark figur." (citatkälla)

Vi ska inte låta likgiltighetens sand breda ut sig. Vi ska höja våra röster, inte i hat och hot, men i kärlek och värme, för de grundläggande värdena, de som gör oss till människor. Som ringar på vattnet och droppen som urholkar stenen.

Vi alla som står upp för jämställdhet, demokrati och lika villkor, är alla kulturtanter.
Pussyhat-rörelsen måste jag ta upp. Den är ett bra exempel med sin rosa mössor som blev en symbol för lika rättigheter och protest mot den nya amerikanske presidentens uttalanden om bl.a. kvinnor.
Så blev ett textil ännu en gång ett protestmaterial och en hantverkad kraft i en rosa rörelse över hela världen.

Humor och värme är den bästa protesten. Den tar udden av hatet och galenskapen. (Men stickorna har uddar, så var försiktig.)

Anmäl
2017-05-13 08:43 #1 av: Maria

Vilken bra textHjärta

/Maria

Anmäl
2017-05-13 08:44 #2 av: Magi-cat

Tack Maria. BlommaHjärtaBlomma

Anmäl
2017-05-13 08:51 #3 av: Dioramabyggare

Bra skrivet, Magi-cat! Tummen upp

Anmäl
2017-05-13 09:07 #4 av: Niklas

Länka till texten från Om sajten. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2017-05-13 09:13 #5 av: Magi-cat

#3 Tusen tack! BlommaSol

#4 Har gjort det nu. Glad

Anmäl
2017-05-13 10:57 #6 av: Loris M

Vilken bra text! Kramas BlommaOch så bra att du skrev den - alla ska veta vad en kulturtant är varför hon behövs. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-05-13 15:28 #7 av: Magi-cat

#6 Tack Loris! Blomma Vad bra om det framgår. Glad

Anmäl
2017-05-13 15:43 #8 av: NeferNefer

Lysande skrivet! Fram för alla kulturtanter! BlommaTummen uppHjärta

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-05-13 15:52 #9 av: Magi-cat

Tack Nefer! Hjärta Exakt, fram för kulturtanterna! BallongBlommaKramas

Anmäl
2017-05-13 22:58 #10 av: Tarotstollan

Jättebra skrivet och förklarat!Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-05-14 07:54 #11 av: Magi-cat

#10 Tack Tarotstollan! Blomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.