Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 719 ggr
Magi-cat
2/8/17, 2:34 PM

"En annan historia"

Varför är kvinnorna så osynliga i historieskrivningen? Kvinnor som gjort remarkabla insatser, men vi aldrig eller mycket lite hört talas om?!

Boken "En annan historia" ska råda bot på det!

Det verkar vara en bok man bara måste läsa!

Från förlaget:

"Det här är ingen historiebok. Det är en bok med berättelser om människor vi bör minnas. Personer att referera till, citera och inspireras av.

Det är dags att på bred front lyfta fram en annan historia. Flytta fokus. Korrigera och komplettera världsbilden. Just den här boken tar sin början för niotusen år sedan och sträcker sig fram till i dag, från Barumskvinnan till Mama Masika.

Femtioen skribenter har i 

En annan historia

 valt varsin person att porträttera. Här får du lära känna mattesnillen, låtskrivare, politiker, rösträttskämpar, tennisstjärnor, husmödrar, författare, jägare, börshajar och barnmorskor som alla bidragit till att skapa världen i dag. Femtioen personer som du, genom att läsa denna bok, är med och för in i evigheten.

Lina Thomsgård

 (red.) är programledare och skribent."

http://www.adlibris.com/se/bok/en-annan-historia-9789188123459


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
5/27/18, 9:49 AM
#2

Boken är väldigt intressant och kan verkligen rekommenderas i många sammanhang.

Och så bedrövligt att alla dessa remarkabla kvinnor inte fick en större plats i historieskrivningen…Men ändå en bok att bli glad av!

"Denna kväll, då jag borde läsa en massa annat inför morgondagen, har jag istället ägnat en timme åt att försöka slita mig från alla (kvinno-) öden och äventyr jag inte visste att jag saknat.

"[S]å många fina berättelser och alla skrivna på ett personligt vis. Det som skulle kunna vara en spretig antologi, blev snarare en underbar mix av olika personer och olika stilar. Det är en oerhört viktig bok som förhoppningsvis är ett startskott för fler historier om kvinnor.

Feministbiblioteket"

Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
5/27/18, 7:52 PM
#3

Oj, den måste jag köpa. Tusen tack för tipset 👍

Magi-cat
5/27/18, 8:25 PM
#4

👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/26/18, 4:18 PM
#5

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: