Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 381 ggr
Magi-cat
1/21/17, 7:30 PM

Women's marches på alla kontinenter!

Donald Trump har nu installerats som som USA:s president. Det är ett faktum och han är demokratiskt vald, vilket alla måste respektera.

Det hindrar dock inte att man världen över har demonstrerat mot det Trump står för. Inte minst har kvinnor protesterat och demonstrerat.

 I Sverige har flera tusen människor, nästan lika många män som kvinnor, samlats på Norrmalmstorg för att delta i Women's March, ett initiativ från kvinnogrupper i USA.
Marschen fortsatte efter att de församlade lyssnat på flera tal mot USA:s ambassad.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/svenska-roster-hojs-mot-trump


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/21/17, 8:40 PM
#1

Även i Helsingfors demonstrerades för mänskliga rättigheter och tolerans.

"Budskapet var att stå enade för tolerans och mänskliga rättigheter och mot att värden vi tagit för självklara nu skrotas.

– Den utveckling vi har fått har inte kommit flygande av sig själv utan är resultatet av hårt arbete och uppoffringar. Och kvinnors rättigheter är inte självklara, sade riksdagsledamot Eva Biaudetsom var en av dem som talade på Women’s March Helsinki på lördagen.

Manifestationen samlade kvinnor, män och barn och marschen blev en marsch på stället, allt medan artister och talare avlöste varandra på scenen.

– Viktigt för mig, när det gäller Womens’s March, är att visa att jag solidariserar mig med de miljoner kvinnor som demonstrerar i dag. Vi tänker inte vara tysta, sade Biaudet strax innan manifestationen inleddes."

https://www.hbl.fi/artikel/kvinnor-som-vagrar-bli-kuvade/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/21/17, 8:55 PM
#2

Även Captain Janeway!👍 (Från Kate Mulgrew Fan Page på FB.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/21/17, 9:00 PM
#3

Bravo! Heja all världens kvinnor som visar var skåpet ska stå!! ❤️

Amandla
1/21/17, 9:56 PM
#4

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
1/22/17, 7:25 AM
#5

Kvinnomarschen samlade över en halv miljon till området vid Kapitolium, enligt uppskattningar fler än vid Trumps installation…

Kvinnor, mödrar, döttrar i rosa mössor samlades med plakat om miljön och mot rasism, mot kvinnofientlighet och homofobi.

Underbart, tycker jag, och att det går fredligt till.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/22/modrar-och-dottrar-i-kvinnomarschen-otrolig-kansla-av-samhorighet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/22/17, 7:45 AM
#6

Ian McKellen på FB! (Med en bild på facepalm-Picard på plakatet!👍)

"The Women’s March in London was the longest I have been on. Unlike most demonstrations it was not commandeered by any one group with its identical posters.

The Women and their allies had devised their own visual protests, hand-written and improvised at home, expressing their personal reaction to the new president, whose name in schoolyard English means “to break wind” appropriately.

The placard of Sir Patrick, by the way, was not my own – I found it at the end of the March in Trafalgar Square. But there were hundreds of others, including the other three here.

President Breaking Wind has impacted us all; and personally. Some like him, think they can identify with him, believe him because they’ve seen him on television perhaps and think the billionaire and his billionaire team are truly their friends. The rest of us, including the majority of voters in USA, see through the charade: after all, the schtick is not exactly subtle. But he’s riled us, got under our skin, making us angry and despairing that he should have got through to the final of his show and turned democracy into a TV/Twitter spectacular.

What will happen? No doubt his believers will be soon disillusioned. The rest of us cannot let him reign unchallenged. The Marches worldwide were a good beginning. Some who fear him say “give the man a chance”. OK – he’s started by removing LGBTQ people, climate change and state funding of the arts from POTUS’s website. He’s had his chance."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
1/22/17, 10:41 AM
#7

Underbart, underbart!! Jag känner mig så lycklig just nu när jag läser om alla dessa starka kvinnor världen över som säger att nu är det nog med dumheter! 😍

Magi-cat
1/22/17, 10:49 AM
#8

Jag också, stolt och stärkt! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/23/17, 1:02 PM
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/23/17, 1:50 PM
#10

❤️Jag blir så stolt och lycklig 😍

Magi-cat
1/23/17, 6:59 PM
#11

På ett av plakaten:

"When Voldemort is president

we need a nation of Hermiones!" 

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/23/17, 7:43 PM
#12

😂Helt korrekt!! 👍

Magi-cat
1/24/17, 9:25 PM
#13

En av de antalsmässigt allra minsta marscherna, men lika viktig….🏆❤️

http://www.cbc.ca/news/canada/nova-scotia/women-s-march-on-washington-sandy-cove-digby-neck-donald-trump-1.2899568


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/25/17, 8:13 AM
#14

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/25/17, 10:13 AM
#15

❤️Hoppas inte det blir "bortglömt" i historieböckerna nu, bara …

Upp till toppen
Annons: