Annons:
Etikettkulturtant
Läst 1961 ggr
Loris M
2016-11-20 21:41

Vem är kulturtant?

I ett försök att förstå vem kulturtanten är och hur hon ser ut hamnade jag på den här sidan där journalisten Fatima Bremmer beskriver kulturtanten i boken "De sista tanterna" 🙂

"- Hon kallar sig gärna tant, med självdistans och humor dock. Det är en något äldre kvinna, 60 +, med välklippt page eller längre hår, kanske i knut, eventuellt färgat i en röd ton. Bär kläder med vidd och bredd, gärna Gudrun Sjödén i starka färger, eller kombinerar grått och svart med något färgstarkt, säger Fatima Bremmer. 

Karaktäristiska glasögonbågar med en ”Liten tvist" hör också till när Fatima funderar kring hur en ”typisk kulturtant" ser ut och beter sig. Tygkassen är med, gärna med ett abstrakt mönster. 

- Det är en sprudlande person, med gott självförtroende, vågar höras och synas. Hon tycker mycket om rött vin, går gärna på Moderna museet, väljer Stadsteatern hellre än Dramaten. Kulturtanten slukar litteratur i alla dess former, men går sällan på konserter, beskriver Fatima Bremmer. 

Journalisten och författaren Fatima Bremmer plockar också fram en mer tystlåten och stillsam kulturtant. Hon är från 50 år och uppåt, kommer från- och lever i en konservativ, eventuellt, borgerlig miljö. 

- Klassiskt damigt och ganska strikt klär hon sig, aldrig utmanande. Bär gärna håret kortklippt eller har axellång page. Hon läser mycket, missar aldrig en nobelpristagare. Det är hon som går på de klassiska konserterna i kyrkor, som bär upp Berwaldhallen. Hon tycker om att gå på Dramaten, och sitter gärna bra när hon är där, menar Fatima Bremmer när jag ber henne att ge sin syn på hur en kulturtant är och ser ut. "

Källa 

Sedan beskriver självaste Gudrun Sjödén hur en kulturtant ser ut (d.v.s. hur hennes typiska kund ser ut och vad det är för person)

Annons:
Magi-cat
2016-11-20 21:50
#1

🙂 Tack Loris! 🌺

Hörde just "Batikhäxa"!? på TV, som ett skällsord från höger. Kanske något liknande som "kulturtant"?
Kultur och kvinnor (och batik, kanske, eftersom det förknippas med vänstern) är en stridbar kombination! 💣


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: