Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 1161 ggr
Magi-cat
2016-10-19 14:38

Boktips för Kulturkvinnan!

Här kan vi skriva våra förslag på passande litteratur! 😎👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-10-23 20:24
#1

Tänker genast på "Boken om Eva". av Constance Beresford-Howe. Efter 40 år som hemmafru får Eva nog av sin tråkiga, krävande, gnälliga man och bara går hemifrån. Sen får vi följa hennes svårigheter och framgångar när hon bygger upp sitt nya liv.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-02-02 10:12
#3

"Kulturkvinnan"

av Ebba Witt-Brattström

"Vad är Kulturkvinnan? Kort svar: Kulturmannens utmanare, fruktade kollega och ständiga skugga. Och därtill en storhet i sin egen rätt, som med auktoritet gått lös på kulturpatriarkatet sedan den heliga Birgitta installerade Varannan Damernas i himlen 1372. Kulturkvinnan föredrar helbildning framför halvbildning, är en mästerlig skildrare av komplexa mänskliga relationer och ser dialogen mellan könen som kulturens poäng. Faktum är att historien vimlar av briljanta Kulturkvinnor som genom sin blotta närvaro, sin innovativa verksamhet samt inte minst, sin intellektuella laserblick ifrågasätter Kulturmannens anspråk på att män är intressantare än kvinnor. Orsaken till att hon är undervärderad eller bortglömd är att Kulturmannen inte tål kritik och konkurrens i strålkastarljuset.

Men förtvivla icke! I den här boken återupprättar jag könsdialogen och samlar texter som visar hur viktig Kulturkvinnans expertis, bildning och helhetssyn på mänskligheten har varit för kulturens utveckling. Have fun!

Ebba Witt-Brattström"

https://www.adlibris.com/se/bok/kulturkvinnan-och-andra-texter-9789113080772?gclid=CjwKCAiAtdDTBRArEiwAPT4y-yVsTTP067Eq0HnzDEynZn96YdwExf6X4FyB8sf2jxtfbqUuxm9VhxoCzdkQAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-05-05 12:08
#5

Det ligger något i det att samhällskritik aldrig varit roligare än i denna tecknade bok av Liv Strömquist: 

"Einsteins fru"

"Vem kom på relativitetsteorin egentligen? Hur kul är det att vara ihop med Stalin? Varför kallades ärkeängeln Gabriel kvinnor för skökor? Vad vill Sting egentligen säga till de prostituerade? 

I Einsteins fru hinner Liv Strömquist både ge en kärleksförklaring till Britney Spears och berätta om en av våra mest folkkära nationalskalders hatbrott. Samhällskritik har aldrig varit roligare."

https://www.adlibris.com/se/bok/einsteins-fru-9789170373718

Kundrecension:

"SÅ HIMLA ROLIG OCH BÄST!!!! 

Liv är smart, klok, askul och så rolig att man trillar av stolen. Alla måste läsa!!"

https://www.bokus.com/bok/9789170373718/einsteins-fru/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: