Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 589 ggr
[NeferNefer]
6/12/17, 5:58 PM

Jag vill ha Tantomen!

Yesss! Kloka lilla flicka, jag vill också ha Tantomen! Jag skulle teckna en prenumeration på en gång 👍

https://www.etc.se/kronika/ingen-kommer-pa-att-tacka-den-riktiga-tantomen

(…)

”Jag vill ha Tantomen!” gastade en liten arg tjej i bakvänd keps och huvtröja. ”Tantooooomen!”

Det kan ha varit ett fall av barnsligt feluttal, men det tror jag inte. Den tjejen ville och skulle ha Tantomen, seriehjältinnan som ställer allt tillrätta utan att ens faderns skalle är inblandad – och det framgick att hon var fullt övertygad om att hennes idol fanns på riktigt.

Det hade hon fullkomligt rätt i.

(…)

Tantomen har, precis som sin kollega Fantomen, gott om förebilder i generationer bakåt. Strävsamma niobarnsmammor som försörjt ungskockar på magra soldattorp medan gubben varit i kriget, statarkärringar som jobbat tolvtimmarskift i lagårn och sen gått hem till sitt prydliga rum i statarlängan och kritat spisen och fött barn i kammaren, kvinnor som tvättat en jättebyk vid klappbryggan och sen burit hem mannen från krogen. 

Tantomen har tid och kraft för alla. Alla samhällen har vilat på hennes breda rygg fastän hon (liksom sin manlige kollega) varit okänd och hemlig och dragit sig tillbaka innan någon kommit på idén att tacka henne.

(…)

Annons:
[NeferNefer]
6/12/17, 6:30 PM
#1

Varför det är viktigt för flickor med starka kvinnliga superhjältar ❤️

https://www.etc.se/ledare/kan-man-forestalla-sig-sin-uppvaxt-fylld-av-kvinnliga-actionhjaltar

Magi-cat
6/12/17, 9:24 PM
#2

"Tantomen har tid och kraft för alla. Alla samhällen har vilat på hennes breda rygg fastän hon (liksom sin manlige kollega) varit okänd och hemlig och dragit sig tillbaka innan någon kommit på idén att tacka henne."

Sååå underbart, precis vad jag behövde just nu! 🙂❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/12/17, 9:30 PM
#3

👍❤️

Tarotstollan
6/15/17, 2:01 AM
#4

Bra skrivet och rutit!👍 Mera Tantomen åt folket!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
6/15/17, 2:05 AM
#5

Eller hur! Massa mera Tantomen åt folket!! 😍👍

Tarotstollan
6/15/17, 2:16 AM
#6

Här är väl en riktig Tantomen!👍http://kvinna.ifokus.se/discussions/5933d2478e0e74322d002c82-har-kan-man-tala-om-civilkurage?discussions-1

Lånat från Kvinna iFokus! Hoppas det är ok…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[NeferNefer]
6/15/17, 2:24 AM
#7

Men vilken fantastisk kvinna!!! Tantomen!!! Ibland går Tantomen på stadens gator som en vanlig kvinna …😎

Magi-cat
6/15/17, 7:50 AM
#8

#6 Jösses! 😮 Det var en Tantomen-tant!

Underskatta aldrig kvinnor med handväskor! De kan försätta berg, jaga kriminella på flykt och skaka om nazister, för att nämna några områden.

Fast inte tillrådligt förstås, att konfrontera ett gäng så där, måste man ju tillägga…Men himla modigt, om allt stämmer.

Tack, Tarotstollan!

(Det är förresten helt ok att låna från andra sajter, det ger ju mer samarbete mellan sajter och spridning åt trådar. Vi har t.o.m. en tråd för sådant som inte passar in i någon tråd här, som det här gjorde! 🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar med Wolf]
7/3/17, 5:18 PM
#9

Tantomen, helt underbart 😂❤️🤗👍

tarantass
7/5/17, 1:13 AM
#10

Underbart ord! Borde genast in i SAOL! I varje fall tänker jag använda det vid tillfälle.

På tiden också att göra upp med denna kvinnliga kärlek som tål och fördrar allt utan att någonsin framhäva sig själv. Den som Paulus och alla hans företrädare och efterföljare visst kunde uppskatta och tillskriva kvinnor, men samtidigt använde som ett skäl att aldrig ta dem på allvar.  Vad är den värd om den tillåter männen att slåss och självhävda av sig som om inte de också hade fler sidor?

(Ja, jag vet att även kvinnliga ledare startar krig och kan vara allmänt osympatiska. Det brukar vara så, när man är pionjär för ett nytt – eller tidigare mer sällsynt – slags aktörer i en sedan länge etablerad struktur, att man tar efter de aktörer i den som redan finns. Dels har man helt enkelt inga andra förebilder; dels kommer man inte att fungera i strukturen annars, eftersom ingen kommer att ta en på allvar; dels är det svårt för en enskild människa att se några alternativ i ett så komplicerat sammanhang: "systemet äter upp en". Att ändra sådant kan ta många generationer, det är inte realistiskt att förvänta sig mindre. Och sedan har vi den lilla detaljen att omvärlden ju måste utvecklas också. Annars får vi bara ännu fler anledningar för dem som inte törs försöka vara riktigt bra människor att skrika "PK", förlöjliga en på ledarsidor och i storbolagskontorens fikarum och så vidare…) 

Och självfallet spelar det all roll i världen vilka som brukar framställas som superhjältar, våp, herrar, tjänare och så vidare i populärkulturen. Det kan otaliga kvinnor, "kvinnliga" män, arbetarbarn, ovita, o-cisfolk och andra som inte har haft några förebilder, eller bara några få halvhjärtat "för sakens skull", vittna om. Och då är det bara de som har haft tur och energi att arbeta sig fram ändå. Mörkertalet representerar säkert en samlad begåvningsreserv som vi egentligen inte har haft råd att vara utan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: