Annons:
Etiketthistoria
Läst 1169 ggr
Magi-cat
2017-06-04 08:34

Med stickning som vapen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något mer harmlöst än en stickande mormor vid köksfönstret kan man väl inte tänka sig? Men döm inte efter stereotypen…

Det finns många historier från krigstiden om hur modiga stickande kvinnor spionerade på trupprörelser och förde informationen vidare eller t.o.m. lade in ett kodat meddelande i stickningen. En knut här, ett hål där, betydde olika saker.

Ibland var stickningen bara en täckmantel för att observera. Ibland överlämnades en tröja eller annat plagg med dold steganografi, dvs ett meddelande bara mottagaren känner till att det finns.

"“Spies have been known to work code messages into knitting, embroidery, hooked rugs, etc,” according to the 1942 book A Guide to Codes and Signals. During wartime, where there were knitters, there were often spies; a pair of eyes, watching between the click of two needles."

 Eftersom kvinnor uppmanades att sticka till männen vid fronten, fanns det många stickerskor, många ögon som iakttog och kanske en och annan som också kombinerade allt detta med dolda meddelanden.

Antingen det var ett utslag av insikt eller misstänksamhetsmani, i Belgien förbjöds under 2 vk t.o.m. postade stickmönster, ifall de innehöll kodade meddelanden…

Och så fanns det också verkliga kvinnliga spioner som använde stickning som täckmantel:

"Elizabeth Bently, an American who spied for the Soviet Union during World War II and later became a US informant, used her knitting bag to sneak early plans for the B-29 bombs and information on aircraft creation."

Möjligheterna med stickning är närmast oändliga och behöver inte alls användas bara i krigstid. Det lär finnas en lång tradition av av att sticka/väva/sy in meddelanden i textil konst.

"Plus, if you do pass on knitted code, you’ll be joining a longstanding tradition of textile-making spies."

Det ger onekligen en extra dimension åt konsten,  när man tänker sig in i hur urgammal kvinnokonst kan användas på så olika sätt, öppet och hemligt på samma gång.

Intressant artikel, rekommenderas:

http://www.atlasobscura.com/articles/knitting-spies-wwi-wwii


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2017-07-07 20:32
#1

Högst intressant! Low-tech-hålkort. (Det finns ju också förbisedda kvinnliga datorpionjärer. Apropå förbisedd som en stickerska…)

Trodde jag visste en del om kvinnors insatser i krig och ockupation, men det här hade jag missat. (Finns väl som vanligt inte alltför mycket litteratur om det heller. Det har ju ofta varit sådant "man" har velat glömma snarast efter fredsslutet.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2017-07-08 02:47
#2

Kvinnors insatser förtigs, men det är bra att det kommer fram nu. Hihi, jag får nog plocka fram stickorna igen 😎

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: